Viktuppgång av p-piller
05.05.2022
Jag har gått upp i vikt av mina p-piller, slutade äta dom för ca 5 månader sen, har försökt träna men det sker ingen viktminskning. Vad göra? Host

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.05.2022
Hej,
Jag ber om ursäkt för sent svar.
Det är alltid lite svårt att veta vad viktuppgången beror på i den ålder där du befinner dig nu. Ofta lägger man skulden på p-piller medan det också är helt normalt att man går upp i vikt i åldern 15-20 eftersom ytterst få tjejer har samma kroppsvikt som vuxna kvinnor som de hade som tonåringar. Det är alltså i många fall en helt normal viktökning, men eftersom jag inte känner till någonting annat än det du skriver så kan jag inte heller uttala mig om ditt specifika fall.
Eftersom jag inte vet vad du väger nu, och om det finns någon övervikt eller någonting som du borde försöka "få bort" så är det svårt att ge något exakt svar. Men du gör det absolut bästa du kan då du tränar. Det som eventuellt kan hjälpa på lång sikt är att du inte tänker på det som att du tränar för att gå ner i vikt, utan du tränar för att din kropp skall må bra. Sluta söka fel på din kropp och tänk istället på vad du kan göra för att du själv som helhet skall fungera. Skillnaden är att du då kan känna dig nöjd då du märker att du blir starkare och smidigare i kroppen, och att fokus inte sitter i vad du väger. Din kropp vill fungera - och den bryr sig inte så mycket om vad vågen säger.
Kanske det skulle vara bra om du gick och talade med din skolhälsovårdare/företagshälsovårdare som kan ta ställning till din situation, och tillsammans kan ni göra upp en plan för hur du skall äta och träna om det finns någon anledning att gå ner i vikt.
Kram,
Tessi