waist trainer
12.04.2021
Hej. Jag har beställt en waist trainer från shein och nu har jag lite frågor.
Hur många timmar om dagen ska man ha på sig den?
Kan organen skadas?
Kommer man få en smalare midja av den?
Tacksam för svar (: Lina

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.04.2021
Hejsan!
Tack för din fråga! Ursäkta att du fått vänta en stund på svar, vi hittade ingen specifik specialist på just waist trainers, men jag kommer svara i egenskap av person som burit korsetter i många år (som en del av min outfit som artist) :)
Waist Trainers har blivit populära den senaste tiden, mycket på grund av olika kändisar, exempelvis Kim Kardashian som säljer dem som en del av hennes klädeslinje. Men det är lite omdiskuterat hur mycket de faktiskt ”hjälper”.
Den avsmalningen av midjan som man potentiellt kan se i början är mest på grund av att vätskan i midjeområdet pressas ut och passerar snabbare. Det är alltså inte en minskning i fett. Om man ser en längre minskning av midjemåttet så är det högst troligen på grund av att man fått mindre magmuskler vilket kan göra att midjan ser slankare ut – fast den inte längre är lika stark eller stabil! Så det kan vara en lite oönskad effekt trots att man kanske ser smalare ut. Grejen är att om man har spänt på sig waist trainern många timmar per dag så använder man sina magmuskler mindre än normalt (för att waist trainern stöder upp en), vilket gör att de minskar och man kan få exempelvis ont i ryggen sen när man inte har på sig den eftersom man inte har det stöd från magmusklerna man normalt har.
En annan orsak till varför waist trainers kan göra att man går ner i vikt är för att de trycker på ens magsäck så att man får en mättnadskänsla snabbare. Det här skulle jag dock inte säga att är en så positiv sak eftersom det finns en risk då att man inte får i sig all näring som man egentligen behöver – speciellt om man också vill träna för att få muskler, som behöver mycket energi.
För i världen bar kvinnor korsetter som formade midjan. De korsetterna var av extremare material och med extremare användning – de kunde öva sina midjor till att bli väldigt smala eftersom deras inre organ med tiden flyttade sig, och revbenen böjdes inåt. Det här är på inget sätt nyttigt, som du säkert hör. Waist trainern är en light version av dessa korsetter, och trycker också på inre organ. Även om det inte är lika extremt som de gamla korsetterna så skulle jag inte rekommendera att ha på den för mycket eftersom det är viktigt att de inre organen kan få syre och blodflöde. Nu vet jag inte vilken typ av waist trainer det är du har köpt, om det är en sån som är avsedd att tränas med på eller inte, men jag är skeptisk till att träna med dem på eftersom de kan restriktera hur mycket syre du får in i lungorna och hur mycket syre som går ut till musklerna – plus att när du inte kan ta lika mycket stöd från dina magmuskler så finns det en risk att du gör vissa rörelser fel så att de belastar din kropp mer än bygger den.
Waist trainern kan däremot göra gott för ens hållning, så länge som man inte har på sig den så länge eller ofta. Den påminner en om att gå rak i ryggen, vilket i sin tur kan göra gott för resten av kroppen. Jag tycker själv också att de är snygga, så man kan ju bra ha på sig dem som ett fashion statement mera än nåt som ska långsiktigt slimma ner kroppen. Och de ger ju en slankare profil när man bär dem, trots att det inte finns tillräckligt bevisad bas för att de gör en smalare på lång sikt (i alla fall inte på ett hälsosamt sätt, som tidigare nämnt med magmusklerna).
Kom ihåg att om du har köpt en waist trainer med stålskenor så ska du ”bära in den”, lite som man ”går in” nya skor. Alltså att du ska ha på dig den en kort stund per dag LÖST spänd. Och sen långsamt öka hur spänd du har den, vartefter du använder den. Då hinner den forma sig efter din kropp och blir betydligt bekvämare än om du bara spänner den hårt från början.
Jag tror en stor del till varför folk upplever att waist trainers ger resultat är för att de köpt dem medan de annars också har bestämt sig för att komma i form. Så det är egentligen den ökade träningen som gör en slankare, i kombination med att man tänker på att äta bra mat. Också de som säljer waist trainers säger att de ska användas i kombination med dessa saker. Så det är som med de flesta saker som säljs som ”genvägar” för en smidig kropp – egentligen är det bara good old träning och bra mat som är nyckeln för att man ska göra det hälsosamt.
Så använd ditt nya klädesplagg för att det är snyggt (och förhoppningsvis bekvämt), men överanvänd det inte och skippa tankarna på att den ska göra din midja smalare på lång sikt - försök istället att allmänt leva ett hälsosamt liv som du kan njuta av :)
Kram, Kix