Yr av p-piller?
12.01.2021
Hej! Jag har nyss börjat på tredje kartan av mina p-piller,diza. Och idag fick jag lite huvudvärk och blev yr, men hade även inte druckit mycket vatten idag, så jag vet inte om det beror på p-pillren eller något annat? Är det här farligt? Min mamma sa bara jag hade lågt blodtryck? Kommer jag dö?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.01.2021
Hej,
Utan att veta mer om ditt hälsotillstånd så håller jag med din mamma i detta fall. Din yrsel berodde antagligen på att du har lågt blodtryck. Vilket är vanligt för unga tjejer och inget att oroa sig över (även om det givetvis inte är kul att vara yr.)
Jag rekommenderar att du försöker följa med situationen. Kom ihåg att äta och dricka tillräckligt (det är en vanlig anledning till yrsel.). Men även om yrseln känns obehaglig så är den inte farlig, och det är som jag tidigare skrev ganska vanligt att unga personer kan känna yrsel t.ex. om de stiger upp snabbt eller om man har slarvat med maten/sömnen.
Det låter helt normalt. Men följ med och vid behov kan du gå och tala med din skolhälsovårdare och kolla upp ditt blodtryck.
Kram,
Tessi