Presentera framför klassen
19.04.2022
Hej, jag har en fråga. Kan en lärare tvinga en elev att måsta ha t.ex en engelskapresentation framför hela klassen? Jag hatar att presentera framför klassen och får varje gång panik och kan knappt läsa vad det är jag ska säga. Fast än jag får prata svenska tycker jag det är jättejobbigt och nu ska vi dessutom ha presentation på engelska och jag kommer inte klara av det. Är dessutom sämst på engelska och hatar de.
Folk brukar säga att det blir bättre ju fler gånger man gör det men för mig har det bara blivit värre och värre och får bara mer å mer stress.
Hjälp
Hjälpmig

Ungdomsinformatör Kix svarar
Ungdomsledare Carolina svarar
25.04.2022
Hejsan!
Ledsen att höra att du lider så här mycket av att hålla presentationer, det måste vara jobbigt.
En lärare kan i princip inte tvinga dig om du verkligen, verkligen inte vill, men vissa lärare kan dock sänka vitsordet lite ifall man inte gör alla uppgifter som man blivit tillbedd om. Jag skulle dock rekommendera dig om att fara och prata med din lärare om det här på förhand. I såna här fall när någon har mycket ångest över att stå framför en grupp så brukar det kunna gå att ordna att man exempelvis håller presentationen bara för läraren, eller i en mindre grupp.
Det finns sätt att minska på denhär stressen du känner kring att hålla presentationer, men tyvärr innebär det också nog att man behöver öva sig. Dock är det kanske inte rätt sätt att öva sig direkt framför en massa folk när det redan känns så här jobbigt, utan det borde vara med mindre steg. Jag skulle råda dig att ta kontakt med kuratorn på er skola, hen kan troligen ge dig lite tips i hur du kan jobba på det här med att stå framför folk utan att det skulle bli fullt så här jobbigt.
Hoppas det löser sig!
Kram, Kix och Carolina