Priser på universitet
16.05.2020
Hej!
Jag undrar prisskillnaderna på universitet i Europa. T.ex. Finland, Sverige, Norge och Frankrike. Skulle vilja studera utomlands men är lite orolig för vad det kommer att kosta.

Ungdomsinformatör Ida svarar
22.05.2020
Hej!
Vad roligt att du funderat på att studera utomlands. Det är svårt att säga en exakt siffra, eftersom det bero på vilket land samt vilken sorts utbildning du är intresserad av. Här kan du läsa en artikel om skillnaderna i terminsavgifter i Europa (OBS! artikeln är skriven för några år sen, så det kan ha ändrats).
Jag skulle råda dig att först fundera över vad du vill studera (ifall du inte vet det än), sen börja söka upp var och vilka skolor som erbjuder den utbildningen. Den finns stipendier som man kan söka, samt så kan man söka studiestöd och ta studielån.
Det finns även den möjligheten att du studerar här i Finland och åker sen på utbyte i ett år. Många skolor erbjuder utbytesstudier - vissa utbildningar rekommenderar också att studeranden ska åka en termin på utbyte. :) Sätter några länkar här nedanför.
https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/opportunities/overview_sv
https://guide.student.helsinki.fi/sv/studera-utomlands
https://www.hanken.fi/sv/sok-till-hanken/internationella-mojligheter/studier-och-praktik-utomlands/utbytesstudier/studera
Lycka till! :)
Hälsningar Ida