Skall raka mig
02.10.2019
Hej, jag är en kille på 15 år. Jag har haft hår nu ganska länge på vid mitt könsorgan, men vill nu raka bort det. Undrar bara hur gör man? Skall man använda rakhyvel, eller rakmaskin, eller sax? Finns det något skildt håll man skall dra rakhyveln mot? Kille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2019
Hej.
Då du vill ta bort hår från underlivet så kan du välja egentligen vilken metod som helst av de du skrev, det är bara lite olika saker man måste tänka på.
Att raka sig är lätt. Du behöver då en vass och ren rakhyvel. Om du rakar medhårs så lämnar det oftast lite stubb - men huden blir inte heller lika irriterad av det. Rakar man mothårs så får man ett slätare resultat men med risk för röda "utslag", speciellt då håret börjar växa ut igen. Genom att använda en ny och ren hyvel minskar man risken för irritation, men hur mycket huden tar stryk av det beror också på hur känslig hud man har i största allmänhet.
Med en rakmaskin lämnar det eventuellt lite stubb, men det är ganska enkelt.
Med sax får man oftast inte bort allting, och löper risk att klippa i huden om man är oförsiktig - men en mellanväg kan vara att man klipper ner håret så mycket det går med saxen, det lämnar stubb - men oftast får man ingen hudirritation.
Sen finns det ju möjligheten att vaxa sig, eller gå på salong och sockra sig, men det är betydligt mer smärtsamt än de andra alternativen - och kanske också en kostnadsfråga (däremot varar resultatet längre).
Lycka till.
Kram
Tessi