Socionom
17.12.2019
Hej! Har tidigare funderat på speciallärare/klasslärare men har nu börjat fundera på socionom.
Var t.ex. kan den jobba, skulle kunna tänka mig att vara enhetsledare eller så för t.ex ett dagis/förskola. Vad har en socionom för lön?
Om man senare skulle vilja få behörighet för speciallärare inom småbarnspedagoik måste man då gå 5 år på ÅA eller finns det någon annan möjlighet efter socionom?
Vad kan man vidarestudera efter socionom?
Jag vill gärna jobba med barn men ändå ha en helt bra lön.
Hur mycket har en klasslärare ledigt per år?
Mycket frågor haha men har mycket tankar också... Framtidsyrke?

Ungdomsinformatör Ida svarar
20.12.2019
Hej!
Jag länkar här till Yrkeshögskolan Novias hemsida, där du kan läsa mer om vad en Socionom kan jobba med under Karriärmöjligheter.
Absolut finns det möjlighet att få vissa kurser till godo ifall du väljer att läsa till speciallärare inom småbarnspedagogik.
Efter att du har gått socionom kan du t.ex. studera vid Åbo Akademi magisterprogram i socialvetenskaper.
Lönen för en socionom kan skilja sig mycket beroende på var du jobbar. T.ex. jobbar man inom den offentliga, privata eller tredje sektorn och ifall man har en chefsposition (mera ansvar).
Här kan du läsa mer om lönerna för klasslärare och speciallärare 2018-2019. Den är tyvärr på finska.
Lycka till!
Kram, Ida