Stress
26.09.2022
Jag e en sån typ som e väldigt blyg. Jag må prata högt och e väldigt pigg å sånt men på lektionerna så blir jag en ny person. Jag vågar inte pratat eller ens stäcka upp handen. Jag har varit en sån person sen lågstadiet. Så när lärarna frågar en fråga och jag e typ den enda som inte har upp handen får jag alltid en blick av läraren. Jag vet ju oftast svaret men jag vågar inte chansa. När jag ser mina kompisar får beröm för att t.ex kunna läxor och e aktiv å allt på lektionerna så vill jag ju å va så. Men jag kan ju it det. Jag önska att jag sku kunna ha en speciell lärare typ bara för mig eller för mig och en liten grupp nästan varje lektion för då vågar jag mer. Och då känner jag mig i te så ensam. Jag e van från lågstadiet att gå i mindre grupper å det önskar jag nu också. Någon

Ungdomsinformatör Kix svarar
03.10.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Hoppas du hittar tillbaka till den fastän vi fått in så mycket frågor på sistone så man kan hamna att skrolla en bit bak för att hitta sitt svar.
För det första så vill jag säga att det är helt okej att vara blyg. Alla är vi olika med det där!
Men jag kan samtidigt förstå att det stör dig om du annars kan vara social och ”pigg” och sådär, och skulle vilja vara det mera på lektionen också men inte riktigt känner att du kan det just där just nu. Det kan säkert kännas frustrerande för dig – å ena sidan så VET du att du kan – men å andra sidan så går det över din bekvämlighetszon när du är i klassen.
Det positiva är att såna här saker går att jobba på, och ändra, ifall man är villig att graaadvist pusha sin bekvämlighetszon. Men man ska vara snäll med sig själv och ge det lite tid, Rom byggdes inte på en dag, som man brukar säga :)
Kanske du kunde utmana dig själv litegrann i hur aktiv du är på lektionen, typ att du bestämmer en lektion där du brukar vara som mest bekväm, och sätter som mål att ”denhär dagen ska jag sätta upp handen på den lektionen”. Med övning och repetition kan man lära sin hjärna att det inte är så farligt som man tror.
Det kan också hända att det så småningom blir "bättre av sig självt" när du lär känna din klass bättre.
Fundera också på vad det är som gör att du känner att det är så obehagligt? Är du rädd för att du ska ha fel, eller är det något annat? Vad är det värsta som kunde hända, och hur troligt är det? Det är också helt okej att man ibland inte har helt rätt svar. Försök tänk hur du själv reagerar när någon annan svarar fel på lektionen. Knappast kommer du ihåg det speciellt lång tid framåt :) Människor tenderar att lägga mindre notis vid sånt än vad man själv tror när man är i den situationen.
Jag skulle också rekommendera att du pratade med någon i skolan om det här, för att fundera om det finns något sätt som skolan kunde hjälpa dig på för att du ska våga mera. Du kan prata med en lärare som du litar på, eller med exempelvis kuratorn.
Lycka till!
Kram, Kix