Studentexamen
24.08.2019
Hej, jag skriver studenten nu i höst första gången och jag är så stressad och uppgiven och allt känns hopplöst. Jag skriver finska,matematik och engelska, de ämnen som jag är svagast i nu på hösten. Lång Engelskan känns som jag inte kommer klara för jag blev underkänd i ett test studentprov och det är sååå svårt för mig och jag blir bara sur. Jag kan engelska men långengelskan känns bra alldeles för avancerad. Matematiken vill jag bara få godkänt i men orkar inte öva/räkna någonting alls. Och finska vet jag inte vilket läge den är i men det känns som om jag nog klarar den. Samtidigt vill ju jag få fina resultat men i dessa ämnen kommer jag inte å få det å då käns det som om framtiden och fortsatta studier inte finns.
Ursäkta för ett negativt inlägg men jag är bara så uppgiven,rädd och trött och behöver lite stöd. Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
26.08.2019
Hej!
Du behöver inte alls be om ursäkt. Det är därför Våga fråga finns så att man kan ställa frågor och få stöd i sådana situationer som du är i just nu. Jag kan förstå att du känner dig uppgiven och rädd, och också att du är trött. Saken är den att man inte vet vad som kommer i ett prov/studentskrivningar - vilka frågor som ställs, vilka uppgifter som kommer eller vad man skall svara på. Och det är självklart att man kan känna sig nervös inför det, det gör många. Så du är inte ensam!
Har du någon som kunde öva/räkna/läsa med dig på matematiken eller engelskan? T.ex. en klasskompis eller förälder? Det kan kännas lättare att ha stöd på så sätt. Ett annat tips är att du gör en lista på det som du känner att du bör läsa på eller räkna. Dela upp i delmål det som du vill öva på som att t.ex. i engelskan finns det säkert en del ord och grammatik att lära sig. Sen tar du och skriver ner kalendern när du skall läsa/öva på det. En punkt åt gången, så det inte blir för mycket på en gång.
Jag blir glad av att läsa att det känns som att du kommer klara finskan. Lita på dig själv och tro på dig själv! Och det är ingen fara ifall man skulle bli underkänd eller missa nått, de gör alla någon gång. Det är mänskligt, det finns ingen människa som vet och kan allt. Vi lär oss med tiden!
Berätta gärna för dina föräldrar, någon kompis eller med studiehandledare hur det känns med skolan just nu. Ofta kan det lätta bara utav att man säger det man tänker högt och till någon, istället för att man grubblar på allt själv. Ta hand om dig!
Kram, Ida