Studera historia
02.04.2019
Hej!
Har länge haft som dröm att studera histora vid Åbo Akademi och förhoppningsvis bli ämneslärare. Har på senaste tiden börjat ta min dröm på allvar och tänker gå efter den. Skulle dock gärna vilja veta hur det är att studera historia, vet inte om ni kan hjälpa, men kanske ni vet varifrån jag kan hitta sådan info? Har läst ÅA:s sidor och läst lite överallt men hittar inget passligt. Skulle gärna vilja veta mera om studielivet specifikt från en historiastuderandes perspektiv!!
Tack för eventuella svar
Hissabruden

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.04.2019
Hej!
Vad roligt att du har en dröm och funderar på hur du skall ta dig dit. Du nämnde att du har läst Åbo Akademis sidor, men länkar ändå här till deras infosida om Historia.
När man studerar Historia så ska man på fördjupad nivå välja att rikta in sig på allmän historia eller nordisk historia. Så då läser man kurser inom dom ämnen. Om du väljer att bli ämneslärare så skall du också då läsa två långa biämnen som är pedagogik och samhällsvetenskaper.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med studielivet? Om det är det sociala livet(fritiden) eller mera kurser och utbildningens uppbyggnad? Vilket som så är det inget du bör oroa dig för. Det brukar finnas tutorer, de som har studerat minst ett år redan, som tar emot nya studeranden och hjälper till om det behövs.
Sätter in en till länk här, där du kan läsa om hur urvalsprovet går till. Hoppas detta svar var till lite hjälp iaf. Lycka till! :)
Kram, Ida