Studieliv
11.07.2022
Hej! Hoppas någon av er har erfarenheter att dela med er av
Så fick för en vecka sedan reda på att min flickvän är gravid i och med (antagligen) ett icke-fungerande p-piller som orsakades av att hon fick matförgiftning för 3 veckor sedan.. hon har nyss fyllt 18 år, men hon har velat ha barn länge redan så hon är överlycklig. Hon jobbar redan vid ett byggvaruhus i stan vid sidan av studierna så hon har en viss inkomst, jag jobbar fulltid på en korvfabrik. Jag är också mycket glad, men vissa problem kommer uppstå... Hur är det att studera samtidigt som ens flickvän är gravid/samtidigt som man har ett nyfött barn? Är det något jag bör undvika? Studierna alltså? Börjar nämligen på ÅA till hösten och vill verkligen studera det jag slapp in på. Skulle egentligen ha farit till militären i Januari och således skjutit upp utbildningen ett år, men jag kan ju inte åka till mili nu längre?... Då skulle jag vara borta under hennes jobbigaste stunder och högst antagligen missa förlossningen och de första månaderna då hon ensam skulle vara tvungen att ta hand om barnet.. Eller vad tror ni skulle vara bästa alternativet för mig??
Tack för svar på förhand, ni är guldvärda<3

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2022
Hej,
Jag förstår att det finns många frågor och saker som känns oklara just nu. Att få barn är en stor förändring, kanske en av de största man får uppleva så det är bra om ni använder tiden ni har till att försöka planera framåt.
Militärtjänsten kan du mycket riktigt försöka skjuta upp genom att ansöka om det vid Österbottens regionalbyrå.
Hur du gör med studierna beror kanske lite på var själva studieplatsen är, och hur ni får det att gå ihop med din flickväns studier fram tills bebisen föds.
Det är nog bra om ni försöker göra upp en preliminär plan för de kommande åren, och att ni kanske diskuterar saken med någon utomstående som kan se lite mer objektivt på hela situationen. D.v.s. var skall ni bo, var får ni er inkomst, i vilken ordning tar ni studierna och du din militärtjänst osv osv.
Som sagt. Mycket att fundera på men ni är inte det första unga paret som blir föräldrar så det mesta går att lösa.
Lycka till.
Tessi