Studier

04.02.2020
Hej!
Jag började i höst på universitet, och jag håller nu på att gå in i väggen.
I gymnasiet var jag alltid sen med inlämningsuppgifter och jag satt ofta uppe hela nätter och försökte göra uppgifter, men det sluta med att jag bara stirrade in i väggen och sov högst 3 timmar per natt.

Jag skärpte till mig när min svägerska märkte vad jag höll på med, minns inte hur men jag började sova och fick uppgifterna gjorda. Men tyvärr har mina ovanor börjat smyga sig tillbaka. Jag kan sitta med en uppgift till sen natt och försöka få något gjort, men till sist stirrar jag bara in i väggen, och iställer ställer jag klockan på t.ex 4.30 så att jag stiger upp å gör den då.
Jag vet själv att detta är fel, men min koncentration är som bortblåst och mina deadlines samlas på högar så jag blir stressad bara av att tänka på det. Jag blir så stressad så jag får inget gjort! I och med att jag inget får gjort så dubblerar det min stress ännu mer...

När man är nära att gå in i väggen så har jag hört att man ska sluta upp och göra det som är roligt. Hur ska jag kunna njuta av en rofylld promenad då jag inget får gjort? Istället straffar jag mig själv genom att inte göra något kul och istället sitta med mina deadlines som inte kommer någon vart. Stress
Camilla Roslund Nordling

Rehabiliteringsrådgivare på Psykosociala förbundet rf. Camilla svarar

10.02.2020

Hej!

Du har verkligen hamnat i en ond cirkel med för lite sömn och deadlines som stressar! Det är bra att du reagerar, för som du förstår så behöver du absolut ta tag i detta nu innan du blir helt utmattad. Vi klarar oftast av en hel del stress i vår vardag (även om det förstås finns individuella skillnader) bara vi får tillräckligt med återhämtning emellan! Får vi inte tillräckligt med återhämtning under en längre tid så börjar kroppen ta skada och vi får symtom som t.ex. trötthet, sömnproblem, problem med magen m.m.

Jag tänker att det viktigaste för dig just nu är att du prioriterar din ork och ditt mående före dina studier en tid framöver! Dvs. du behöver slå av på takten, åtminstone för en tid så att du ger dig själv en chans till återhämtning.

A och O tänker jag att det för dig är att få ordning på sovandet! Sömnen är alldeles grundläggande för hur vi mår och orkar så det är med den jag tycker att du ska börja, du måste sova tillräckligt för att hjärnan och kroppen skall få vila. Viktigt att tänka på gällande sömnen är att du försöker skapa en rutin kring sovandet så att du lägger dig och stiger upp ungefär samma tider alla dagar. Du borde som vuxen sova minst 7-8 h. Tänk på att minimera störande element i sovrummet (ljus, ljud, ha inte för varmt). Grundläggande är också att äta bra mat regelbundet.

Försök börja med att få struktur på sömn och mat, fundera sedan på vardagsmotionen! Motionera gärna regelbundet (behöver inte vara högintensivt, men så du får upp pulsen och svettas lite). Att motionera rensar kroppen på stresshormoner och kan hjälpa till bättre sömn.

Grunden till både fysisk och psykisk hälsa handlar om Sömn – mat – motion – vila (stunder då du bara kan vara utan ”måsten”).

Det är alltså grundläggande vardagsrutiner som du behöver ta tag i för att i längden kunna hantera den stress som (alltid nu och då) uppstår i vardagen.

Ta hjälp med att fundera på hur du kan lägga om studieplanen alt. ha en paus (och få en bättre studierutin) med universitetets studiehandledare/rådgivare, kontakta studiehälsan (kurator/psykolog) som kan hjälpa, råda och stöda. Jag tycker också att du ska berätta om dina problem för dina vänner och din familj för att få hjälp om/då du behöver.

 

Mvh, Camilla

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.