Studier efter högstadiet
11.01.2019
Hej! Har nu börjat tänka lite på va ja vill gö efter 9an. Är på 8an nu men nu har ja börja tänk just på att va ja vill studer efter 9an. Så vill studer småbarnspedagogik (stav) och efter de ti socionom (stav). Går de att gö så eller måst ja fa ti gymnasie för sku int vila? Och var i österbotten gaar i att studer småbarnspedagogik? Och tänkt också att ja sku fara ti Novia i Vasa på socionom linje. Så största frågan jär er att måst man ga gymnasie för att bli socionom eller kan man studer ti socionom strax efter 9an? Minn småkusin studerar ti socionom och hen gick kombi mellan småbarnspedagogik och gymnasie. Slipper man in till Novia i Vasa om man har ungefär 9.0 i medeltal nu och att ha fyri studera småbarnspedagogik? Mycki frågona men vill veta om min "plane" kommer ti ga ti uppfyll.
Anonym Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
15.01.2019
Hej!
Man kan inte börja studera till socionom alltså på en yrkeshögskola direkt efter 9:an. För att slippa in till Socionom behöver man gått ut  andrastadiet (yrkesexamen eller studentexamen). Länkar här till en sida där antagningsgrunderna beskrivs samt hur urvalsprovet går till.  Om du går in och läser ser du att mest poäng kan du få från urvalsprovet, och inte så mycket poäng från själva betyget.
Nu funderar jag om din småkusin månne gått Kombi närvårdare och student? Länkar här så kan du läsa mer om utbildningen till närvårdare. Jag skulle råda dig att fråga din småkusin vart hon studerat.
Fint att du redan nu funderar över vart du vill studera. Med ett medeltal på 9.0 har du möjlighet att nästan slippa in vart som helst (men som sagt måste du ha en andras stadiets examen fören du kan börja studera vid Yrkeshögskola). Det är super bra! Lycka till! :)
Kram, Ida