Vart ska jag sök efter 9an?Umeå möljigthet
31.12.2024
Så innan ja ens får svar kan ni lägga 1 i en spalt sedan 2 i en Annan de hjälper när jagläser från mobilen :)
Hej jag har en knepig fråga (huvudfrågan vad skulle pass för mig att studera skriver om vad jag planner är å ja.)
så ska försöka berätta lite hur jag är å sånt, Jag har ADD vilket är en fantastisk grej finns en hel del som e faktiskt positivt vi tittar int på de negativa (pilot å ambulans får man inte jobba med om man har ADD enligt googel för man kan tappa focuset å int heller på första hjälpen eftersom det kan sätt patient i fara ifall jag sku tänka på nå helt annat).
Jag är extrovert gillar socialt men behöver ladda en del också men jag laddar bäst med människor, sedan ha jag varit en häst tjej från å till vi ha alltid haft hästar i min familj å katt, jag får ångest om jag är länge själv därför kommer min mamma med i bilden
Jag är mycket intresserad om mat och hur kroppen fungera speciellt i biologin. Om matsmältnings prosecen njurar allt från huvudet ner till urin blåsan sedda kommer andra ämnen som är intressanta, jag ville i 7an bli hälsovårdare, kurator, psykolog nå där emllan å farmaceut, 8an samma sak nu vet ja int längre jag är bra på att förklara hur neuronormala funkar å hu mat funkar för olika dilemor å sånt (från mitt egna perspektiv och andras om visa saker). Eftersom jag går i 9an å ska göra ansökan vidare.. Jag vill åka till Umeå, men jag undrar liksom vad de finns fö saijt som sku hjälpa fö vi har ju studieinfo i finland vad heter deras i Sverige (tillägger jag har varit ett år i Sverige i lågstadiet å min mamma lovar att fast flytta med mig å hyra en lägenhet vi har flera bekanta (jag vill verkligen till Umeå har mer vänner där å social livet, vänner som är å har med hästar å göra), å annars kan man väl hyra in en häst i ett stall finns de nån skola i Umeå man kan träna med hästen under håltimmen(kan man låna typ gå till Surf(södra Umeå ryttare förening) å ta å låna om mam betal givetvis finns de nån stall närmare stan med gott rykte både trav å ridhäst?eller låna å köra ut med ponny på trav skolan ifall man bor nära? ) om man skulle ha håltimme eller morgon/kvällsträning å när man studerar dietist kan man studera kvällstid? (eller kan man justera att man ibalnd är på dagen/kvällen närvarande eller online?) jag har massa frågor och kommer Sverige ha en lag som i finland 2025 på hösten men de gäller ej dom som är ut ur 9onde klass?(alltså grundskolan)
, jag är intresserad av mat kolhydrater, protein , fibrer, a-vitamin, c-vitamin, järn, Ca.. Osv.
Men jag vet att man kan studera ti dietist men är den universitet då?
Och jag skulle gjärn lägga till hästar i min vardag för att jämna ut med skolan, jag klarar inte av gymnasiet i min region (pga man måste kunna planner å sjuster å ja människor söker nära min region till gymnasiet de vill inte jag ha å göra me massa bekanta människor) jag vill till gymnasiet om man bor i Sverige när få man sluta studer å jobba? Får jag jobba so. Underårig vid Coop, Ica sånt typ plocka i hyllor? Jag vill veta liksom ja om jag skulle bo nära travbana när ja studerar de går väl bussar eller får man ersättning av motsvarade som Kela? Å givetvis måste ja då också gå till skatteverket å sånt men kan ni säg vad är nå som är bra yrken eftersom jag är bra i både svenska och engelska, matematik, biologi, hälsokunskap, kemi (medecin formler å sånt metan, etan, propan, butan, penta, hexan, heptan, ocktan, nonan,, deckan) sånt medecin formler å sånt (dock vill itn ja jobb som kemist men ja do där olika formler i olika slutbokstäver, finska å rätt okej ämne å ja men vill helst itn använda mycket finska.. Jag vill bli dietist näringsteraput når med mat å göra sånt, å sedan kunna va helger fri från studier så länge de int e läxor eller att jag varit sjuk.
Vad är motsvarande yrken som passar mig å va allt kan man studer i Umeå? (å sajten sku va nice så ja å hu ska ja fökalr åt min elevhandledare detta..?) vi behöver minst 4altanativ helst.. Jag är även evangeliska lutherska kyrkan jag tycker om teologiska filosofiska ämnen men tolog ka. Man bli på universitetet å ja kan ju int hoppa dit. C-amatör travkort
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
02.01.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Jag ser att du har en massa frågor och funderingar kring dina framtidsplaner, vilket är jättebra. Du har ett positivt problem då du har så många olika alternativ. Du verkar vara intresserad av många olika ämnen och yrken, vilket är superbra. Som du själv skriver, behöver du ju inte ännu besluta vad du skulle vilja studera på högskola/universitet. Det sagt är det inte på något vis dåligt att redan nu funderar på kommande karriär och yrkesmöjligheter.
Nu förstår jag tyvärr inte riktigt hur du menar med spalter 1 och 2, men jag ska försöka dela in mitt svar i korta stycken, så att det förhoppningsvis blir lättare att läsa på telefonen :)
Vad roligt att höra att hästar spelar en så stor roll i ditt liv. Det går säkert bra att kombinera hästhobbyn med kommande studier oavsett var du väljer att fortsätta dina studier efter nian. När du valt var du vill inleda dina studier kommer nog också det här med hästarna att falla på sin plats. Det finns säkert många goda alternativ, så att du kan prova på vilken av dem som passar dig bäst.
Då det kommer till motsvarigheten för Studieinfo i Sverige finns det en sida som heter gymnasium.se där du kan hitta gymnasie- och yrkesutbildningsprogram runt hela Sverige. Där kan t.ex. söka efter utbildningar specifikt i Umeå. Då det kommer till högskoleutbildningar finns det en sida som heter studentum.se där du kan läsa mera om t.ex. Dietistutbildningen i Umeå (vilket är en universitetsutbildning).
Det borde inte finnas några problem för dig att jobba vid sidan av skolan med att t.ex. plocka i hyllor. Det som krävs är att du fyllt 16 år och har gått ut årskurs 9. Kom ihåg att du inte behöver ha allting färdigt planerat i detta skede, utan du kan ta det ett steg i taget.
Jag kan tyvärr inte svara på ifall det finns möjlighet för liknande ersättning i Sverige som det finns att få av FPA här i Finland. Men jag kan lova dig att allt det där med bussar och andra transportmetoder nog klarnar upp sig. Det finns säkert flera möjligheter att välja mellan där också.
Allt kommer att ordna sig, även om det känns osäkert och kanske även lite skrämmande just nu. Det är naturligt att vilja ha en plan för framtiden, men jag hoppas att du inte ser det som ett misslyckande även om allting inte skulle gå precis så som du hade planerat det. Du kommer inte heller att vara ensam i Sverige, utan kommer ha din mamma där med dig. Tillsammans kommer ni att kunna lösa allting, det är jag säker på :)
Det finns ingen annan som kan veta vad du borde studera än du själv. Det här är ett beslut som du måste ta själv. Personer som känner dig kan säkert rekommendera olika yrken eller studieinriktningar till dig, men i slutändan är det enbart du själv som kan välja vad du vill göra. Kom ihåg att det alltid går att byta skola/studieinriktningen/linje om du sedan skulle märka att studierna inte motsvarar dina förväntningar eller om du inte skulle trivas. Det går alltid att välja något annat och prova på nytt.
Det finns massor av utbildningar att välja mellan i Umeå. Kolla in gymnasium.se och studentum.se för mera information om de olika utbildningarna som erbjuds :)
Du funderar också hur du ska förklara allt detta för din elevhandledare. Det hoppas jag att du inte tar större stress och press över. Det är elevhandledarens jobb att hjälpa dig med att göra det val som känns bäst för dig.
Ta modigt upp dina funderingar kring Umeå med elevhandledaren, så kan du få mera information om de olika alternativen som finns. Din elevhandledare kan säkert ge dig mer specifik information om de olika gymnasie- och yrkesutbildningarna som du kan söka till nu efter årskurs 9. Det tenderar vara lättare att göra ett beslut om man har fått svar på alla sina frågor och har mera information att basera sitt beslut på. Boka alltså en tid hos elevhandledaren i din skola för att diskutera saken vidare.
Våga lita på dig själv och kom ihåg att det inte finns rätt eller fel val, utan snarare bara olika val. Det handlar om att välja det som känns rätt för dig just nu. Ingen kan se in i framtiden och veta med säkerhet hur det kommer att se ut, men allting kommer att ordna sig. Oavsett vad du väljer har du en ljus och fin framtid framför dig <3
Hoppas det här svarade på några av dina frågor!
Stora styrkekramar, Lila