UTBILDNING
23.07.2019
Hej! Jag har gått ut 9an och ska gå gymnasiet. Efter gymnasiet skulle jag vilja bli fysioterapeut. Jag undrar vilka betyg jag kommer behöva och var jag kan studera. Jag skulle gärna också studera i Sverige eftersom det gjorde min mamma och det gillade hon. // Julina

Ungdomsinformatör Ida svarar
25.07.2019
Hejsan!
Roligt att du hittat något yrke som intresserar dig. På länken här kan du se var i Sverige man kan studera till fysioterapeut. Om du sedan trycker på någon av utbildningar kan du se vad de har för behörighet(det kan skilja lite mellan skolorna). De flesta har kurser inom idrott och hälsa, biologi, fysik, kemi, matematik, naturkunskap, samhällskunskap och naturkunskap. Jag skulle råda dig att ta kontakt med din studiehandledare när du börjar gymnasiet för att kolla igenom vilka kurser du behöver gå för att bli fysioterapeut.
Ett plus är även att skriva högskoleprovet innan du söker in till någon skola i Sverige. Lycka till! :)
Kram, Ida