Utbyte
26.06.2019
Jag har gjort otroligt mycket research om årsutbyten till Sydkorea och jag vill så jättegärna åka!! Men allt kostar över 10 000€ och jag skulle aldrig kunna få de pengarna och aldrig ha råd med det. Finns det någon organisation som åker till Sydkorea (helst till Seoul men ifall det inte finns går något annat helt okej) med budgeten 5000€? Oroad människa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2019
Hej.
Kul att du funderar på att åka på utbyte! Jag tycker att du skall gå och tala om saken med din studiehandledare då skolan börjar igen i höst. Det centrala är kanske att fundera över när du har tänkt åka? Under gymnasiet? Dels har man ofta rätt till olika stöd från t.ex. FPA, och så finns det olika stipendier som du kan söka från olika ställen, t.ex. din egen skola eller olika fonder (kolla in olika stipendier t.ex. på www.fyrk.fi). Men jag tror säkert att du skulle behöva lite hjälp av t.ex. din studiehandledare att fundera över alla detaljerna, så tveka inte att kolla upp saken med hen.
Kram
Tessi