Utomlands
17.03.2020
Hej! Jag studerar i Sverige och fick igår veta att "alla finländare bör komma hem från utlandet" och att det är nedstägningar lite här och där, karantäner och annat. Bör jag pausa mina studier och komma hem? finsk medborgare

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.03.2020
Hej,
I nuläget är det nog många som precis som du står och funderar över vad det egentligen är som händer och vad man skall göra. Eftersom situationen vi befinner oss inför är helt ny för ALLA människor så skulle jag därför ge dig rådet att avvakta lite och vänta på instruktioner från den skola du går i. Följ med det som sägs från regeringens håll för jag tror att många saker kommer att klarna inom en tid.
Jag vet ju inte vad du studerar och på vilken skola, men sannolikheten finns ju att samma begränsningar kommer att införas i Sverige som här - d.v.s. att skolorna stängs för en tid. Jag tror att du helt enkelt får försöka behålla lugnet och följa med, och sedan fatta ett beslut på basen av det som är bäst för alla - d.v.s. att så många människor som möjligt skall hållas hemma och undvika onödig kontakt med andra för att försöka begränsa antalet som smittas.
Beklagar att jag inte kan ge dig något konkret svar - men jag tror att de flesta har mer frågor än svar för tillfället.
Kram
Tessi