Vad gör jag om jag ser någon fuska
07.10.2022
Jag var på finska prov och jag tror jag såg en klasskompis fuska med translate. Jag är inte väldigt nära med hen och har aldrig hållit en konversation med hen. Men vad ska jag göra? Glömska_personen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2022
Hej,
Det kan säkert kännas både irriterande och fel att du har sett då någon fuskar. Det känns ju väldigt orättvist att någon annan fuskar sig till ett bättre vitsord om man själv sätter mycket tid på att lära sig sakerna på riktigt.
Det du kan tänka på är att hen ju faktiskt inte lär sig någonting genom att fuska. Så om man går enligt talesättet att "man lär sig för livet, inte för skolan" så är fusk inte rätt sätt. Då är det bättre att man övar konsekvent och försöker lära sig "på riktigt". Om det var t.ex. google translate som användes så kan man inte heller vara helt säker på att hen faktiskt fick fram de ord som det frågades efter.
Det du kan göra är förstås att berätta för läraren att du såg det, men då får läraren i sin tur försöka se till att det inte på något sätt skulle kunna spåras tillbaka till dig. Fundera på om du känner att du kan lita på din lärare. Eller kanske om du frågar en helt annan lärare i ett annat ämne vad hen tycker att du skulle göra. I så fall kanske du kan berätta det för hen och du själv skulle förbli anonym?
Börja med att fundera över om det finns någon lärare du känner att du kan lita på, eller någon annan i skolans personal. Så kan ni tillsammans fundera över hur du skall göra.
Kram,
Tessi