yo-kirjoitukset
13.07.2014
Hei! Olen kirjoittamassa suomen äidinkielenä syksyllä ylioppilaskirjoituksissa, mutta käyn siis ruotsinkielistä lukiota enkä ole opiskellut suomea muuta kuin mofi-tunneilla... Nyt siis mietin, että tiedättekö esim. jotain nettisivua/kirjaa, jota voisin käyttää apuna harjoitellessani? En esimerkiksi tiedä kaikkia analyysitermejä suomeksi eli mistäs niitä saisin kerrattua? :) mimmi

Nuorisotiedottajat Lena ja Sanna svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
15.07.2014
Hei!
Sinun kannattaisi ehkä lainata tai ostaa suomenkielisissä kouluissa käytettäviä äidinkielen kirjoja, sarjan nimi taitaa olla "Särmä". Kirjakauppojen nettikaupoissa mainitaan myös "Abi äidinkieli" -kirja, joka on tehty juuri äidinkielen ylioppilaskokeen harjoittelua varten. Katso tästä.
Voit myös harjoitella abitreenit-sivustolla, siellä on vanhoja äidinkielen (ja muidenkin aineiden) ylioppilaskokeita ja vinkkejä lukemiseen. Kirjoja kertaamalla saat varmasti termitkin kohdalleen. Heti koulun alettua, kannattaa sinun vielä kysyä lisää vinkkejä Suomen kielen opettajaltasi, hän voi tietää vielä enemmän hyviä viime hetken kertausvinkkejä!
Tsemppiä syksyyn ja lukemiseen, pidämme sinulle peukkuja! :)
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Sanna ja kesätyöntekijä/isosisko Angelica