Svettas på ryggen
18.03.2019
Hej!
Jag är en kille på 17 år som har problem med svettningar på ryggen.
Det är inte bara när jag anstränger mig som jag svettas utan det kan även ske mitt i kalla vintern då jag bara går.
Det är jobbigt eftersom jag har slutat att gå någonstans dit jag vet att jag kommer att anstränga mig och folk kommer att se.
Har lidit av detta sen jag var 15 och skulle vara en tröst om man fick veta att detta är något som slutar när man blir äldre.
Har inte rikitgt dålig kondition heller eftersom jag brukade gå på gym tidigare. Är inte heller överviktig.
Tack för svar.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2019
Hej.
Det att man svettas mycket har oftast inte någonting att göra med att man skulle ha dålig kondition, snarare tvärtom. Ju oftare du rör på dig - desto mer vänjer sig kroppen vid att den måste svettas för att kyla ner systemet. Så människor som tränar regelbundet svettas ofta mer än de som är otränade, men det finns nog stora individuella skillnader också.
Du kan boka tid till en läkare för att diskutera saken, eller också kan du testa med att från apoteket köpa en antiperspirant deodorant, som alltså gör så att man svettas mindre. En sådan är t.ex. "Absolut torr", som säljs utan recept och kostar runt 12 euro. Hur bra den fungerar är säkert individuellt men jag ser ingen anledning till att du inte skulle kunna testa saken. Får du inte hjälp av den så tycker jag att du skall boka en läkartid vid hvc. Du är alldeles för ung för att börja välja bort att göra saker bara p.g.a. detta.
Kram
Tessi