Svider efter sex
18.01.2020
Hej de ha börja svida i underlivet efter sex. Går på ppiller tasminetta och jag å min pojkvän använder inte kondom, har haft sex i flera månader nu. De började svida ca 2 veckor sen och vi har sex ganska ofta. En av gångerna kom de blod men annars svider de bara när jag ska kissa och sen när vi går i duschen tvättar jag noga med vatten men de svider ganska länge efteråt endå. Ska ja ta kontakt me gynekolog elr nå läkare elr va ska ja gör?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.01.2020
Hej,
Det finns flera saker som kan orsaka sveda i underlivet efter sex. Du skriver att du går på p-piller vilket innebär att han antagligen kommer i dig. Sperma har ett helt annat pH-värde än slidan, så även om det låter dumt och krångligt så kan sperman orsaka ganska mycket krångel med slidans bakterieflora. Det ni då kan testa på att han t.ex. de kommande gångerna ni har sex inte kommer inuti dig - så får du kolla om det är sperman som orsakar eller bidrar till irritationen.
En annan sak som kan orsaka svedan är helt enkelt friktionen. Ditt underliv är kanske inte ännu helt vant vid penetrationen, och beroende på hur ofta och hur länge ni har sex så kan man få lite "skavsår" av det. Då tycker jag att ett enkelt knep skulle vara att använda glidmedel. Det betyder inte nödvändigtvis att du själv inte skulle bli tillräckligt våt, utan bara att det skulle finnas lite mer glid som minskar friktionen på slemhinnorna vid slidöppningen. Glidmedel kan ni köpa i nästan alla butiker eller på apoteket.
Om du inte upplever att dessa "knep" ger något resultat eller minskar på problemen, eller om du får andra symtom (annorlunda flytningar, klåda) så kan du kontakta preventivrådgivningen på din hemort och diskutera saken med dem. Men på basen av det du skriver så tycker jag inte att det låter oroväckande eller allvarligt - även om jag förstår att det är irriterande. Slidan ÄR känslig och det kan ta tid att vänja sig vid att vara sexuellt aktiv, speciellt om man har mycket sex.
Kram
Tessi