tappat lusten
15.11.2019
hej! jag e väldigt orolig över en grejj. förr fick ja stånd ofta o var kåt o måste runka minst 3-4 gånger i veckan, ibland flera gånger om dagen. nu får jag sällan stånd o utlösning. när jag runkar så känns det inte bra o det tar länge förrän jag kommdfr, oftast hinner jag tröttna förrän jag ens fått utlösning. för att få utlösning måste jag kolla hardcore porr o runka länge o hårt, o det funkar inte alltid. förr kunde jag bara typ fantisera, dra ett par tag o komma. ibland om natten får jag våta drömmar, men när jag e vaken så har jag ingen lust alls. jag känner mig inte kåt mera fast jag skulle vilja.
e det nåt fel på mig? jag e 17 år o oskuld sportig kille som är frisk för övrigt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.11.2019
Hej.
Den sexuella lusten varierar för de flesta människor från en period till en annan. Antagligen var din sexuella lust på topp för ett par år sedan då dina hormoner var som mest intensiva, medan det nu har lugnat sig lite. Det är ingenting du behöver känna panik över - lusten kommer nog tillbaka.
Om du inte känner upphetsning så tycker jag inte att du skall känns press på att runka. Det är inte ett självändamål att runka eller få utlösning, och om du måste anstränga dig eller mår dåligt efteråt av att runka eller titta på porr så skall du helt enkelt skippa det helt för ett tag. Jag förstår att du saknar den sexuella lusten, de allra flesta gör det om den "plötsligt" försvinner, eftersom det är en skön känsla - men lita på att den kommer att komma tillbaka bara du slutar stressa över saken. Det är helt normalt att lusten inte är på topp hela tiden.
Bestäm dig för att helt ta paus från sexuella aktiviteter tills du känner att du verkligen VILL. Om du känner att du vill fantisera så kan du gärna göra det - men undvik att kolla på porr för att försöka väcka lust som inte finns spontant. Att runka skall ju inte kännas som ett jobb eller en hushållssyssla som man "måste" göra, utan någonting som görs för att det är skönt och för man känner att man VILL.
Var inte rädd för att du just nu inte är lika intresserad av sex. Det kommer att ändra bara du slappnar av.
Kram
Tessi