Undrar om förhållanderna 17.3.2019
17.03.2019
Hej! Jag tänkte ställa en fråga, många pratar om att dom har en flick- pojkvän, när dom förlorat oskulden o.s.v. men om man är (läs åldern i hemliga rutan) och fortfarande inte hittat någon flickvän som i mitt fall nudå, så kan man ju inte förlora oskulden eller som i mitt fall hångla/kyssas för första gången, om man är ("" år) och fortfarande inte har hånglat med någon så är det ju pinsamt frågar man vem som helst, för det hör till att man har gjort det redan tidigt, så min fråga är egentligen hur man ska förklara situationen för människor när man säger att man inte har hånglat med någon, människorna kommer ju tycka det är lite konstigt i vilket fall, vad skall jag göra??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2019
Hej.
Du skall INTE ta någon stress över att du inte ännu har hånglat eller haft sex. Det är långt ifrån alla som har gjort det i din ålder. Skulle du vara tio år äldre skulle jag förstå att saken stressar dig, men i nuläget är det nog bara att ta det lugnt.
Att hångla, ha sex eller sällskapa är ju inte heller ett självändamål. Det är meningsfullt först då det finns en sådan person som man VILL hångla/ha sex eller sällskapa med. Att göra det enbart för att göra det är oftast ganska meningslöst.
Varför känner du att du borde förklara det för någon?? Som jag ser det så finns det väl inget att skämmas över i att man inte har sällskapat med någon. Synd är det kanske om man inte har varit förälskad i någon eller fått sina känslor besvarade, men kanske ändå hellre det än att man skulle utnyttja någon annan eller bli utnyttjad bara för att den andra skall få hångla eller ha sex - och du har ju hela livet på d
Vänta på att rätt person dyker upp, för det gör hen förr eller senare. Både hångel och sex är också någonting som nästan alltid känns spännande med en ny person - oavsett hur många man har gjort det med förr. Så man börjar mer eller mindre alltid på "noll" eftersom hångel/sex med en ny person kan vara väldigt olikt hur det är med någon annan.
Så ta det helt lugnt. Du hinner. Du är inte "sist".
Kram
Tessi