Utslag runt ögonen av alkohol
18.03.2019
Hej! senast ja drack alkohol vaknade jag upp med fullt med röda små prickar runt ögonen. Jag undrar om det är farligt? och vad det kan bero på? Kan jag dricka igen utan att behöva oroa mig?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.03.2019
Hej,
Min första fråga skulle faktiskt ha varit om du hade kräkts, så ja- prickarna har antagligen med det att göra.
Visst kan man få utslag av att man dricker alkohol. Det funkar väl lite som vilken allergisk reaktion som helst, så beroende på vad man har druckit så reagerar kroppen naturligtvis på det på olika sätt.
Men med tanke på att du kräktes så tror jag alltså att prickarna beror på det. Då man spyr så anstränger man musklerna på ett ganska speciellt sätt vilket skapar ett ganska högt tryck som kan små ytliga blodkärl att spricka, och det är dem du ser som prickar i huden. De kommer att blekna och försvinna på några dagar, som vilket blåmärke som helst.
Det vettigaste rådet jag kunde ge dig skulle därför vara att inte dricka alkohol alls, det tillför ingenting som din kropp vill ha, och gör ingen nytta. Men OM du ändå väljer att dricka så undvik att blanda sorter och undvik starksprit helt och hållet eftersom man ganska sällan blir i så dåligt skick om man enbart dricker svagare drycker.
Ta hand om dig!
Kram
Tessi