Vad ska jag göra?
05.01.2021
Hej! Jag har alltid varit en jätteglad, social person som älskat livet, men tyvärr har det ändrat under den senaste tiden och jag har ingen aning om varför.
Det enda jag gör nu för tiden är att gråta och må dåligt, men det värsta är att jag inte vet varför. Att jag inte vet varför jag mår dåligt gör att jag mår ännu sämre eftersom jag inte vet vad jag skall göra åt det.
Ibland kan jag till och med känna att jag kanske har depression eller något liknande då jag aldrig blir glad, jag gråter även nu när jag skriver detta...
Jag har egentligen ett jätte bra liv med fina vänner och familj, men ändå mår jag så här.
Jag orkar inte må dåligt längre och jag har ingen aning om vad jag ska göra åt det då jag inte ens vet vad det är som gör att jag mår så här otroligt dåligt.
Jag vill heller inte prata med någon psykolog eller kurator eller annan. Jag känner att det inte är något för mig, jag skulle inte våga och jag vet inte ens vad jag skulle prata om.
Kan det vara vinter depression eller något? Jag har aldrig mått så här dåligt under en sån lång period förut. Har mått så här i flera månader. Jag helt enkelt förstår inte varifrån detta mörka humör kom, jag har aldrig kul längre vad jag än gör och alltid då jag är ensam börjar jag direkt att må ännu sämre och gråta.
Hoppas bara på att bli tillbaka till den gamla jag som alltid mådde så bra. :( :)

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.01.2021
Hejsan!
Tack för att du skrev in till oss. Det låter som att du går och bär på många tankar och känslor, och jag kan förstå att det känns förvirrande och lite skrämmande att ditt mående har ändrats så här mycket. Jag ser det däremot som ett bra tecken att du är medveten om det, att det här inte är ditt normala mående och att livet nog egentligen är bra även om det inte känns så just nu.
Det är inte alltid helt lätt att med säkerhet kunna peka på exakt varför man ibland har perioder när man mår sämre. Och det kan vara oerhört frustrerande, precis som du skriver, att man inte riktigt vet var man ska börja för att reda upp det när det inte är något direkt ”konkret” det är fel på. Och den känslan är nog mycket riktigt ett depressionstecken, speciellt om den blir långvarig, vilket det låter som det här har varit (flera månader).
När man känner sig nere/deprimerad är minskad matlust och sexdrift också vanliga delar av symptomen. När man inte känner sig bra eller glad så är man naturligt heller inte så sugen på sex. Så de kan absolut höra ihop. Gällande matlusten så är det viktigt att du trots minskad aptit försöker att ändå få i dig tillräckligt med bra mat, din kropp och ditt huvud behöver näringen för att återhämta sig från det här.
Mental ohälsa kan drabba vem som helst, det är det som är så ”sneaky” med den. Ibland är det på grund av biologiska orsaker, ibland är det nåt som har hänt, ibland är det på grund av en ålders/livskris, stress eller stora förändringar i livet, ibland är det årstidsbundet, – men ibland bara händer det. Men just därför är det heller absolut ingenting som man behöver skämmas över, och det finns mycket hjälp att fås! För det hjälper absolut många att gå och prata om det man känner med någon, bara för att få någon typ av början på sina tankar varifrån kan man ”nysta upp” sig själv vidare. Det är lättare med hjälp av någon utomstående för att man inte kan se sig själv objektivt (neturalt). Så fast du säger att du inte vill gå och prata med någon så tycker jag ändå du ska överväga det en gång till. Du behöver inte veta vad du ska säga. Det är det de finns där för att reda ut tillsammans med dig :)
Jag talar av egen erfarenhet här. När jag i yngre ålder mådde dåligt så ville jag absolut inte tala med någon om det, och jag har alltid haft svårt för att be om hjälp, velat klara mig själv liksom. Alltid tänkt att mina problem nog inte är så allvarliga jämfört med andras. Det här gjorde att jag på sätt och vis mådde dåligt ”onödigt länge”, för sen när jag väl sökte mig till professionell hjälp så blev det snabbt bättre! Och det var inte alls så jobbigt och konstigt som jag trodde det skulle kännas. Att våga prata om saker be om hjälp är en av de nyttigaste sakerna vi kan lära oss göra här i livet och betyder inte alls att vi på nåt sätt skulle vara ”svaga” eller så.
Men om du ändå känner att träffa någon är ett för stort steg så kan du alltid skriva in hit igen, eller så finns Ärligt Talat-chatten, där du anonymt kan chatta för att lätta på ditt hjärta! Du kan också hitta självhjälpsböcker vid biblioteket om du vill läsa om olika tekniker som kanske kan hjälpa. Men det är inte meningen att vi ska behöva bära alla bekymmer på egen hand <3 Människan är ett socialt djur, vi behöver varandra.
Det du kan göra själv nu är att helt enkelt ta hand om dig själv, visa dig själv kärlek och tålamod. Våga känna alla de känslor som kommer upp, men vet också att det kommer bli annorlunda. Du kommer inte alltid känna såhär. Du är himlen och dina jobbiga känslor och tankar är bara moln som drar förbi, så låt dem dra förbi, himlen finns kvar där ändå. Det kan hjälpa att skriva om det du känner och tänker. Se till att sova tillräckligt och försök håll kvar rutiner. Akta dig också för att isolera dig själv, umgås med människor du tycker om. Om du tror att det här kan vara årstidsbundet så kan det hjälpa att skaffa en ljusterapilampa (sollampa).
Angående p-pillren, så jaa, de kan påverka ens humör speciellt medan kroppen ställer den nya hormonbalansen. Men det borde i så fall hända i början när man äter dem och sen troligen ”sätta sig”. För dig kom det här måendet först senare så troligen är det inte på grund av dem, men det går ju förstås inte att säga säkert, tyvärr. Om du vill så kan du gå tillbaka till personen som skrev ut dem till dig (eller annan dylik person) för att diskutera saken. Där kan du också ta upp din minskade sexlust.
Jag önskar att det här vänder snart för dig, precis som dagarna på utsidan nu också blir ljusare hela tiden <3 Håll ut, det här kommer inte vara för alltid, du KOMMER att hitta dig själv igen! Men var inte rädd för att be om hjälp när det känns för tungt <3
Många kramar, Kix