Avföring och p-piller!
20.01.2021
Hej! Jag tog mitt p-piller vid ca 10:30 idag, sedan gick jag ner (hade inte ätit frukost) och skulle kissa men märkte att jag behövde bajsa då också! Märkte då att det var väldigt löst och kom relativt mycket, men inte jätte mycket! Sedan gick jag iväg och åt frukost som vanligt och sedan vid 16:00 ungefär behövde jag gå igen och det blev likadant. Finns det någon risk att mitt p-piller åkte rätt igenom och inte gav någon verkan? Har tagit ett extra piller nu vid 19:30 ( tog det dagen innan vid 9:30 ungefär) men är osäker. Även varit på toa en tredje gång men då kom det inte så mycket. Hade sex för ungefär tre dagar sedan och ska egentligen vara i menstruation just nu, men valde att hoppa över den. Skulle varit i slutet på menstruationen. Livrädd tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2021
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. På basen av det du skriver så låter det som att din första lösa avföring var strax efter att du tagit ditt piller (så då var pillret antagligen i magsäcken) och ditt andra lösa bajs kom så många timmar senare att jag tror att pillret redan tagits upp. I största allmänhet skall det nog vara ganska kraftig diarré för att det skall påverka upptagningen. Så det kanske handlar främst om gånger då man har t.ex. magsjuka och springer på toaletten många gånger under samma dag. Om du dessutom tog ett extra piller så behöver du nog inte oroa dig.
Bara att leva vidare och försöka komma ihåg att dricka lite extra då du varit krånglig i magen.
Kram,
Tessi