Blåmärke på handen
11.02.2021
Hej! Under de senaste veckorna har jag fått plötsliga blåmärken av ingenting mitt åvanför handen. Och jag undrar om det är farligt? De gör ont som ett blåmärke brukar göra, men tycker de är kinstigt att jag helt plötsligt utan orsak har fått ett blåmärke mitt på övre handen? Min mamma säger att hon brukar få liknande grejer på fötterna, att det bara mitt i allt dyker upp blåmärken.
Jag har inte ont någon annan stans och blåmärkerna försvinner nog efter några dagar. Blåmärket är ca. 1X1cm stort.
Är rädd att det ska va en blodpropp(har gått på diza ppiller i några månader)men jag kan röra på hela handen och alla fingrar och jag mår också i allmänhet bra.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.02.2021
Hej,
Du behöver nog inte oroa dig över att det är en blodpropp, för det skulle garanterat ge mer märkbara symtom än ett blåmärke.
Jag kan förstås inte med någon säkerhet veta vad ditt blåmärke beror på, men det är väldigt vanligt att man kan få blåmärken på olika delar av kroppen utan att man lägger märke till att man skulle ha stött sig på någonting. Människor har också olika benägenhet att få synliga blåmärken. Huden på händerna är ganska tunn, och man har inte mycket underhudsfett där - samtidigt som man har mycket blodkärl så blåmärken på handryggen syns ganska bra.
Det bästa du kan göra är att följa med saken, och om det även framöver uppkommer blåmärken regelbundet som du inte vet vad beror på så kan du ta upp saken med din skolhälsovårdare, men jag tror inte att du behöver oroa dig och det låter inte som blodpropp.
Kram,
Tessi