Gravid?
03.07.2020
Hej, jag har haft oskyddat samlag med min kille flera gånger. Jag tar p-piller men brukar oftast slarva lite med dem. Under de senaste dagarna har jag haft ont i magen (som mensvärk) och jag har mått illa ibland, samt lös mage. Jag ska få min mens om ca. 2 veckor. Jag brukar ofta ha mycket problem med min mage och ofta ha ont men jag vet inte om jag överreagerar bara för att jag vet att jag skulle kunna vara gravid. Min fråga är om man kan känna att man är gravid efter redan 2 veckor, (eftersom jag hade min mens för ca.2 veckor sedan). Och är det stor risk att man är gravid om man råkat slarva lite med p-pillerna? (Jag har nog tagit dom varje dag men inte alltid samma tid) t.ex. så brukar jag ta dom klockan 8 men ibland på sommarlovet har jag sovit till 1 och tagit dem först då. Jag är jättenervös för att jag ska vara gravid så ge mig alla råd och svar jag kan få. Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2020
Hej,
Precis som du skriver så är det osannolikt att du skulle känna av en graviditet i detta skede. Om du hade mens för två veckor sedan så borde du ha din ägglossning ungefär nu, så det är möjligt att det är ägglossningen du känner.
Huvudsaken är att du tar dina piller alla dagar, och visst är det bäst om man tar dem ungefär samma tid varje dag, men så länge du tar dem inom 12 timmar så borde skyddet ändå vara i kraft. Om det skulle vara lättare att ta pillren senare på dagen så kan du ju ändra tiden till t.ex. klockan ett.
Om du däremot helt glömt ett eller flera piller, eller om du tar dem väldigt mycket senare (t.ex 22 på kvällen istället för 8 på morgonen) så kan det finnas en risk att skyddet inte bibehålls, och då tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen så kan de ställa frågor och hjälpa dig fundera över vad som behöver göras (t.ex. akut p-piller och kondomer).
Men i nuläget tycker jag inte att du skall oroa dig. Fortsätt äta dina piller och försök fundera över vilken tid på dygnet som skulle passa dig bäst och vara lättast, så att du framöver skulle ta pillren så regelbundet som möjligt.
Kram
Tessi