Hej
06.04.2020
Har ont under mensen ganska mycket också. Mår även ganska illa och skulle vilja börja med ppiller. Men hur ska jag göra då hälsovårdarna inte är öppna under coronatider? Skulle vilja börja med ppiller pga mensen men också som ett skydd under sex då kondom inte alltid är med.... Men problemet i det här ör mina föräldrar tillåter mig inte skaffa ppiller och jag kan inte betala dem själv. Hur ska jag göra? Går det på något sätt i smyg?? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.04.2020
Hej.
I den kommun där du bor är preventivmedel gratis för personer under 25, så vare sig dina föräldrar eller du behöver betala för dem. Med tanke på din ålder så har du också rätt att själv fatta beslut angående din egen vård och hälsa - så du behöver inte dina föräldrars tillåtelse att börja med p-piller.
Om du vill börja med p-piller så kontaktar du preventivrådgivningen i din hemkommun. Deras kontaktuppgifter hittar du på hemortens hemsida. Dina föräldrar kommer inte att få veta om ditt besök där och besöket kostar dig ingenting. Barnmorskan/hälsovårdaren vid preventivrådgivningen kan tillsammans med dig hitta en sort som passar dig, och de kan svara på de frågor du har angående användningen.
Kram
Tessi