Hpv
18.10.2020
Hej! Finns det nåt sätt att veta om man blivit utsatt för/går runt och bär på hpv-virus? Har förstått att det finns väldigt många olika hpv-virus, men kan man ta nåt prov för att se om man bär på nåt av dem? Tog av nån anledning inte vaccinet då det var aktuellt, tänkte inte så mycket på det då men ångrar mig i efterhand. Kan man ta det som 19-åring eller är det onödigt? Har förstått att man inte ger vaccinet till allt för gamla då det smittar via samlag och många vid en viss ålder redan exponerats för hpv. Har bara haft sex med en, hånglat med fler, hur stor är chansen att jag har hpv? :)
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
21.10.2020
Hej,
För att få veta om du fått HPV-virus kan man göra ett papa-prov. Det finns, som du redan vet, flera olika HPV-virus, ett av dem kan synas ”utanpå” i form av könsvårtor och kallas för kondylom. Kondylom och HPV-viruset som kan ge cellförändringar är inte samma sort av HPV-virus.
Du kan boka en tid hos en gynekolog ifall du önskar göra ett papa-prov, cellprov som det också kan kallas för. Då gör man en gynekologisk undersökning var man tar lite bakterier från livmodertappens yta med hjälp av en liten tops som sedan skickas till laboratoriet för analys. Detta är bra att göra regelbundet som kvinna, för att i ett tidigt skede få vetskap om eventuella cellförändringar.
Vaccinet kan man ta trots att man redan haft penetrerande samlag. Du kan kontakta din skolhälsovårds eller din arbetsplatshälsovård för mer information och hjälp. Man säger faktiskt att det aldrig är onödigt att vaccinera sig, så ta det gärna ifall du funderat över att ta det. Svårt att säga hur stor chansen är att du fått HPV, men kom ihåg att kondomen skyddar, så det är bra att ha det som en vana att använda den om man har tillfälliga sexuella kontakter. HPV virus kan ej smitta genom hångel.
Kram!
Malin