Hudflik
15.02.2021
Hej!
Jag har en hudflik vid analöppningen och har haft det i flera år och har inte försvunnit, den är lite röd kanske det är hemorrojder?. Den ger mig inte några besvär men jag tycker det är jobbigt när jag ska ha sex och är rädd att partnern ser den. Jag tycker det är pinsamt och skämms över de och har inte vågat söka hjälp.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.02.2021
Hej,
Jag tycker inte att du skall stressa över denna sak. Jag förstår att den gör dig osäker, eftersom man t.ex. sällan ser dessa hudflikar i porrfilmer - men i verkligheten är de inte speciellt ovanliga.
Om du inte har problem av den så tycker jag att du skall avvakta. Den kan ha börjat som en hemorrojd, men som inte längre är inflammerad och därför finns bara själva hudfliken kvar. Det att den är röd kan bero på att den består av slemhinna och inte "vanlig hud" eller att den är lite irriterad. Hur som helst så är det inte ovanligt och inte farligt med hudflikar vid analen.
Jag är faktiskt inte säker på huruvida operationer av detta slag görs kommunalt eller om man måste gå privat. Så OM du bestämmer dig för att göra någonting åt saken så föreslår jag att du börjar med att boka tid till en vanlig allmänläkare på hvc. Hen kan då ta ställning till huruvida en remiss kan skrivas till sjukhuset där ingreppet kan utföras.
Försök att slappna av. Om din partner är en förnuftig människa så inser han att detta inte är ovanligt, och att det inte spelar någon roll. Det ändrar inte på dig som person.
Kram,
Tessi