Ledsen...
09.03.2021
Hej!
Jag undrar om man kan bli deprimerad utan orsak? Alltså om man kan bara helt plötsligt bli det eller är det alltid nån bakom liggande orsak? Jag har under mer än 4 månader känt mig nästan ledsen hela tiden eller inte ledsen men har känt att inget är riktit kul och är inte lika taggad på saker som förr. Mina betyg har sjunkit jätte mycket för orkar inte med skola och speciellt nu då det är distans så känns allt sämre. Jag är trött ofta och har ingen motivation att göra något. Jag orkar int leva för det händer inget och känns int kul. Kan jag vara deprimerad? Vad är tecken på depression och orsaker? Det känns helt enkelt int som förr, förr ville man ju leva liksom. Har absolut inge självmords tankar eller så men vill int leva häller.
Vad ska jag göra och kan jag vara deprimerad?

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.03.2021
Hej!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att du känt dig nedstämd på sistone. <3
Det finns inte alltid klara orsaker till varför man blir deprimerad, ibland är det svårt att säga ”varifrån” en depression har börjat. Det behöver inte alltid vara att depressioner uppstår ur en specifik svår händelse, de kan också bero på att flera små jobbiga saker har hänt under en kort tid (så att man inte har hunnit bearbeta händelserna innan nästa har hänt), eller att det under en speciellt känslig period ”blivit för mycket” helt enkelt. För vissa människor kan det också uppstå av en kemikalie-obalans i hjärnan.
Eftersom du frågar om orsaker så tänker jag mig att du inte riktigt vet varför du mår så här just nu, att ingenting ”specifikt” har hänt. Men det är hur du känner just nu som är det viktiga att ta fasta på.
Inte att förglömma så har vi ju också levt i en pandemi ett bra tag nu, och det har ju satt sina begränsningar i hur vi lever, vilket varit stressande på många vis. Jag tror absolut det är en bidragande orsak till varför människor mår dåligt just nu. Precis som du skriver så kan det vara väldigt tungt att vara på distans hela tiden. Ens normala rutiner blir rubbade, det är svårt att fokusera, och man får inte det normala sociala stödet från vänner och lärare när man inte ser dem irl.
Symptom på depression kan variera mycket, men kan bland annat innehålla följande:
- Nedstämdhet och energilöshet
- Lättirriterad
- Saker som annars är roliga känns inte längre kul
- Dålig sömn (exempelvis att man vaknar hela tiden) eller att man känner att man behöver sova onaturligt mycket
- Tröstätande eller dålig aptit
- Svårigheter att koncentrera sig och aktivera sig
- Negativa tankar
- En upplevelse om att vara värdelös eller en orsak till andras bekymmer
- Tankar på döden
- Att dra sig undan sociala situationer och bli mera inåtvänd
- Fysiska symptom som exempelvis ont i magen, huvudvärk, ryggvärk
Det låter på dina symptom som att du nog kanske är deprimerad, men det är ju inte något som jag kan säga säkert utgående från den här texten (och jag inte har träffat dig). Därför tror jag det skulle vara jättebra om du gick och träffade någon professionell så du fick tala om ditt mående. Fyra månader är redan lång tid att behöva bära på dessa känslor, och det är inget som man ska behöva göra ensam. Exempel på människor du kan ta kontakt med är kuratorn, skolhälsovårdaren, eller boka en tid på din hälsostation. Dessa människor finns där för att hjälpa dig, det är deras jobb, så det är inte meningen det ska vara något stort steg att ta kontakt, fastän det kan kännas nervöst ibland att prata om hur man mår. Det går också att prata med någon annan vuxen som du litar på, och be denne att hjälpa dig att ta kontakt vidare, ifall det känns jobbigt att göra det själv.
Jag tycker det var ett jättebra steg redan det att du skrev in hit, det tyder på att du är villig att ta emot hjälp och göra något åt din situation :) Ifall du känner att du gärna vill skriva med någon så kan jag också rekommendera Ärligt Talat-chatten. Klicka på DEN HÄR länken för att hitta vilka tider de har en psykolog på plats.
Det du kan göra själv tills vidare är att verkligen försöka lyssna på dig själv och ta hand om både din mentala energi och din kropp. Försök att hålla rutiner, men samtidigt inte planera in för mycket för du behöver vila också. Gör saker du brukar tycka är roliga, fastän du kanske inte upplever samma njutning som vanligt av dem. Är bra mat, och hitta orsaker att röra på dig, speciellt utomhus (exempelvis promenader). Prata med någon om vad du känner när det håller på att bli överväldigande. Om du inte vill öppna dig för en vän så kan en dagbok också vara av hjälp.
Håll ut, saker kommer att bli annorlunda <3
Kram, Kix