Minipiller och mens
27.06.2022
Hej, jag har tagit Azalia sedan december 2019, jag har inte haft någon blödning alls. Men igår så kom det ljusrosa på pappret då jag var på wc. Och idag kommer det lite riktigt blod. Och mensvärk har jag haft sedan igår morse. Varför börjar jag blöda nu? Jag trodde att man blödde de första månaderna som man tar minipiller. Jag tar Azalia mellan 6-10 varje morgon och jag har inte missat eller tagit för sent, inte heller haft diarré eller spytt från morgonen. Så jag förstår inte hur det kan komma nu?! Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.06.2022
Hej,
Majoriteten av kvinnor som äter minipiller har någon blödning, även om den i regel är betydligt mer sparsam än en normal mens. Men för många -  precis som i ditt fall är det vanligt att blödningen upphör helt - det händer dock inte alls alla. Det är inte lätt att veta varför du denna gång blöder lite då du inte har gjort det tidigare, men kroppen är ett system där allting vi gör kan påverka andra delar av systemet så även till synes små förändringar i dina vanor kan påverka dina hormoner och därmed din menstruationscykel - trots att den tidigare har hållits helt och hållet stabil av dina minipiller.
Det jag försöker säga är med andra ord att det inte behöver vara någonting som är "fel" bara för att du denna gång blöder, men de saker som kan påverka situationen är t.ex: om du ätit eller sovit annorlunda, om du tagit några mediciner som du normalt inte tar (t.ex. antibiotika, mediciner för behandling av svampinfektion osv osv, om du tagit dina minipiller mer oregelbundet än normalt (de skall tas på samma klockslag alla dagar) om du ökat eller minskat mycket i vikt.). Du kan också fundera över om det kan finnas någon risk för en könssjukdom.
På basen av det du skriver så ser jag ingen anledning till oro. Bara för att din kropp hittills har fungerat på ett visst sätt med dina piller innebär inte att den alltid kommer att göra det. Men om du börjar blöda mycket eller om det inte avtar så rekommenderar jag att du kontaktar preventivrådgivningen och diskuterar saken med dem.
Kram,
Tessi