"Ovårdat" ollon
15.02.2021
Hej!
Jag vet inte vad jag ska göra - jag har inte tvättat mitt ollon på flera år, eftersom att jag tycker att de känns obehagligt/tar sjukt att det sprutar vatten på det, jag kan inte röra det heller. Hela ollonet ser väldigt grått och skrynkligt ut. Om jag rör det tar det kanske lite ont men känns främst helst obehagligt. Jag har försökt att duscha det men om när jag sprutar vatten på ollonet är det obehagligt. Ollonet är helt enkelt känsligt för beröring, fingrar och sånt gör det ont, men med en kondom (alltså plast mot ollonet) gör det inte lika ont/obehagligt eller så känns det inte alls. Inne i förhuden känns det inte alls och där "mår den bra"
Vad ska jag göra? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.02.2021
Hej,
Bra att du skriver in och frågar. Det är nog viktigt att du tvättar ollonet i samband med att du går i duschen. Det betyder inte att du måste spruta vatten mot det om det gör ont, men det att smuts och döda hudceller får finnas kvar på ollonet och under förhuden kan också leda till en ohälsosam bakterietillväxt som i sin tur kan orsaka irritation och smärta i huden. För att inte tala om obehaglig lukt.
Så om du inte klarar av att duscha direkt mot ollonet så försök att skölja under kranen med rinnande vatten alternativt att lägga vatten i handfatet och "bada" penisen där. Huvudsaken är att du tvättar penisen med hjälp av vatten och fingrar. Med tiden kommer ollonet också att vänja sig vid beröring och bli mindre ömtåligt. Det du kan försöka tänka på då du tvättar dig är att även om det känns lite obehagligt så är det inte farligt eller riskfyllt på något sätt, utan helt tvärtom.
Ta hand om dig själv.
Kram,
Tessi