Overkligt
04.03.2021
Hej
Nu när jag har haft lov har jag börjat känna mig galen, vet inte hur jag ska beskriva det. Dagarna går alldeles för snabbt och det känns som jag lever i en drömm. Jag har inte änns kunnat titta mig i spegeln utan att lämma obehag för det känns att allt är oäkta. Det känns som jag är i en film och ser värden från någons annans perspektiv vilket skrämmer mig.
Det kan hända att jag känner såhär då jag bara varit hemma 1 vecka men jag har kännt såhär förut men inte på samma nivå och inte såhär ofta.
När jag igår var vid en affär kändes det som jag skulle svimma och att alla tittade på mig medans det känns som ingen ser mig, svårt att beskriva men jag har kännt dessa overklighet kännslor hela dagarna i 1 vecka nu och så har det inte varit förut. Och på kvällarna är det värst. Men att sova är det jag ser framemot för då behöver jag inte känna såhäär.
///
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
09.03.2021
Hej!
Jag har läst din fråga flera gånger och jag vill lyfta fram att det är viktigt att du nu söker hjälp för det du upplever. Dina upplevelser är ingenting som du kan få bukt med själv hemma, utan nu behöver du en professionell som hjälper dig och jag rekommenderar varmt ett läkarbesök till dig. Läkarbesök kan du få via ditt HVC, be någon av dina föräldrar att hjälpa dig ringa om du inte vill ringa själv. Du kan också förstås ta kontakt med studerandehälsovården, huvudsaken är att du snabbt får träffa någon som kan hjälpa dig och det är då en psykiatrisk sjukskötare, hälsovårdare, skolkurator/skolpsykolog och läkare. Telefonnummer till ditt områdes dejourerande psykiatriska sjukskötare hittar du om du eller någon av dina föräldrar/en vuxen/någon god vän googlar. De vet hur de ska hjälpa dig komma till rätt person, det är bara att ringa.
Varma hälsningar,
Diana
P.S - Kix här, om du vill ha vidare hjälp med exakt vart du ska vända dig så mejla mig gärna privat på erika.strengell@korsholm.fi så kan jag hjälpa dig vidare. Vi iddes inte skriva ut telefonnummer och sånt hit, eftersom det skulle avslöja från vilken kommun du är.