Ring*
14.02.2021
Började med p ring för ett tag sedan. Har fått ökade flytningar och ibland klumpiga. Kan detta vara svamp (har inte klåda) och om det är det, måste jag sluta med ringen för att bli av med det och måste man vara över 15 för att få tag i behandling och gör det något om man behandlar dvamp utan att ha det? MK

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.02.2021
Hej,
Det är ganska vanligt att man får ökade flytningar då man börjar med ring. Till en del brukar det lugna ner sig då kroppen vänjer sig vid att ringen skall vara där. Slidan fungerar lite likadant som munnen, så om du går omkring med någonting "överflödigt" i munnen så utsöndrar du mer saliv.
Sen är det en separat fråga huruvida du har haft sex och din partner har fått utlösning i dig? Det ändrar ganska mycket på slidans bakterieflora eftersom spermans pH- värde är ett helt annat än slidans. Det är inte farligt, men man kan försöka minnas att gå och tvätta sig efter sex så minskar risken för problem.
Det att dina flytningar innehåller klumpar kan vara ett tecken på svampinfektion, men bara på basen av det du skriver så är det svårt att veta. Om du enbart har ökade flytningar och inte upplever att det besvärar dig i övrigt så kan du avvakta och följa med. Men om du tycker att det är ett problem, eller om du får klåda eller sveda så går du helt enkelt till apoteket och köper en salva, t.ex. canesten som du sedan använder enligt föreskrifterna. (det finns både som salva, som vagitorier eller i förpackningar med båda.) Det finns ingen åldersgräns på att köpa produkterna, och de är i princip inte farliga att använda fast du inte skulle ha svampinfektion - men det är ju onödigt. OM problemen skulle bli långvariga så kan man ta en bakterieodling för att kolla vad flytningarna beror på, men i nuläget tror jag det räcker med att vänta.
Du behöver alltså inte sluta med dina ringar, och jag tror att det kommer att lugna sig av sig själv. Du kan alltid ta upp saken med din skolhälsovårdare om du har ytterligare frågor - eller skicka in på nytt. Tvätta dig med enbart vatten en gång om dagen, använd trosor av bomull och sov utan trosor så mår ditt underliv bäst.
Kram,
Tessi