Tånaglar
25.09.2020
Hej, jag har i ett halvt år nu haft blåmärken under tånaglarna, bara på stortån Och tån där nära. På båda fötterna. Tånageln där nära har ochså fallit bort en gång, den blev tjock och föll bort. Vad beror detta på hur får jag vanliga tånaglar igen? ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.09.2020
Hej.
Det du beskriver är ganska vanligt om man t.ex. spelar fotboll eller åker slalom. Det beror då ofta på att fötterna/tårna/tånaglarna utsätts för många "stötar" som dels kan orsaka blåmärken under naglarna och dels kan få nagelbädden att skadas så att nageln växer ut tjockare. Så jag föreslår att du börjar med att fundera över om dina fötter har utsatts för någonting eller om du har använt för små eller illasittande skor?
Eftersom jag inte vet hur de ser ut så är det svårt att uttala sig om huruvida det kan bero på t.ex. nagelsvamp, men det kan också vara en tänkbar orsak till att nageln blir tjock eller missfärgad. Jag föreslår att du skulle gå och visa upp tån för din skolhälsovårdare så kan ni tillsammans fundera över vad det kan bero på.
Om det skulle vara svamp så finns det medicin som man kan använda mot det. Det är inte farligt, men kan vara besvärande och göra ont. Tånaglarna växer långsammare än naglarna på händerna så det behövs lite tålamod, men jag tror nog att det kommer att reda upp sig.
Kram
Tessi