Tog ut p-ring fem dagar för tidigt! Vad ska jag göra?
24.02.2021
Hej!
Jag har börjat använda p-ring och satte in den med början på min cykel. Jag har dock skrivit in fel i min kalender och tog ut den för två dagar sedan, vilket jag insåg var fem dagar för tidigt! Vad ska jag göra nu? Jag har fortfarande kvar min gamla ring. Jag är inte hemma och har inte med min nya ring. Kan jag sätta in den gamla igen? Ska jag vänta i en vecka från och med den dagen jag tog ut den och sätta in den nya eller sätta in den nya första dagen min mens börjar? Kan jag bli gravid nu?
Hade varit väldigt tacksam för snabbt svar! :) Linnéa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2021
Hej,
Sånt händer. Det är inte mycket man kan göra åt det nu då det redan gått två dagar. Jag föreslår att du gör så som du själv skriver. Att du lägger in en ny ring då du har haft 7 dagars uppehåll, men då skall du för säkerhets skull skydda dig med kondom från och med nu - tills du har haft inne den nya ringen i en vecka. Efter det är skyddet igen fullständigt och du är skyddad både med ringen och under pauserna.
Kram,
Tessi