Tycker jag ser ful ut
27.07.2022
Tjena,
Ja jag har väl inte bästa självförtroendet men har väl alltid tyckt att jag utseendemässigt ser ful ut. Mina vänner frågar mig varför jag inte tar några bilder och lägger ut på mig själv, hittar på massa anledningar till det men det handlar om att jag tycker att jag är ful i ansiktet och att jag skäms och vill inte att andra ska se det som aldrig sett mig förr exempelvis tjejer och kusiner som jag inte träffat någonsin men som jag har på sociala medier.
Vet inte vad jag kan göra åt saken Alfe

Ungdomsinformatör Kix svarar
15.08.2022
Hejsan!
Tack för din fråga, ursäkta att du har fått vänta en stund på svar, det beror på att vi alla har haft semestrar lite zick-zack om varandra. Hoppas du ändå hittar tillbaka hit till ditt svar!
Ens självförtroende och ens självkänsla påverkar väldigt långt hur man mår och hur man ser på sig själv. Som tur är så går det att bygga på och förbättra dessa saker! Man är exempelvis inte ”född med dåligt självförtroende”, utan det ändrar genom livet.
Självkänslan är hur man känner kring sig själv, har man exempelvis en bra självkänsla så vet man att man är värdefull oavsett hur man presterar i olika saker, och att man är bra precis som man är (oavsett hur man ser ut). Har man en bra självkänsla så är det också lättare att säga nej exempelvis till grupptryck.
Självförtroende handlar om att man tror på sin förmåga till att kunna göra olika saker. Man kan ha olika bra självförtroende inför olika saker.
Ifall du vill läsa mera om hur man kan jobba på dessa två saker så har vi på Decibel sammanställt lite text HÄR.
Det där blev ett lite sidospår. Nu till din huvudsakliga fråga :)
För det första så vill jag påminna om att du inte måste sätta upp bilder på dig själv bara för att andra gör det! Det där ska man få välja helt själv, vad man är bekväm med och inte.
Men jag är ledsen att höra att du tycker du är ful i ansiktet. Det tror jag inte du är. Men det är ju svårt att se sig själv såsom andra ser en! Man söker ju ofta själv efter fel och brister i detaljerna, medan andra kollar exempelvis på ens ögon, eller ser ens leende.
Ifall du vill börja experimentera med att ladda upp en bild på dig själv på social media så kanske det skulle kännas tryggast att börja övningen med en sån där bild som man tar på sig själv i spegeln, med telefonkameran placerad rätt så mycket framför ansiktet..? Försök att stå självsäkert, och ha på dig en outfit som du känner dig bra i. Den här typen av selfien har trendat en del det senaste året så det vore inte konstigt att hålla kameran rätt mycket framför ansiktet. ("Problemet" med att hålla kameran så högt upp är dock att man kan börja se liiite kortare ut än man är ibland, så om du vill experimentera mera med vinklar, prova sitta ner framför en spegel kanske?)
Skulle det kännas mer okej att ladda upp nåt sånt för att testa hur det känns att sätta en bild på sig själv? Obs! Du kan alltid ta ner den igen ifall det inte känns bra.
Sen ifall du vill prova sätta en bild där ansiktet syns så kan du testa olika vinklar. Exempelvis lite från sidan, rakt fram ifrån, eller så att bara halva ansiktet syns... Försök ta bilder bara för att experimentera, utan tanke om att någon av dem nödvändigtvis ens måste laddas upp. Det kan vara ett rätt bra sätt att bekanta sig med sina vinklar och hur man ser ut. Sen finns det ju också en del rätt artistiska filter ifall man vill leka med sånt. Exempelvis svartvitt i hög kontrast.
När man tar selfien så gör ljuset också stor skillnad. Jag brukar själv tycka att det blir bäst när man står exempelvis vid ett fönster, då blir bakgrunden bakom en lite mörkare och man får snyggt ljus på sig (dock brukar direkt solljus bli lite för skarpt). Tänk också på bakgrunden, syns ett ostädat rum exempelvis så kan det ta ner på bilden.
En annan idé kunde vara att ta en selfie utomhus, när du kan ha exempelvis solglasögon på dig, ifall det skulle göra att det känns lite tryggare när man är lite ”bakom” glasögonen.
Kom ihåg att mycket av det vi ser på social media är ganska vinklat med olika poseringar, och ofta redigerar folk bilder! Så man ska ALDRIG jämföra sitt vanliga vardagliga jag med någons bilder på SoMe.
Ifall du vill ha en del rakt-på-sak råd om hur man hittar bra vinklar för att ta bilder på sig själv, prova söka på youtube typ ”how to take a good selfie for men”, så kommer det upp mycket videon med tips :)
Men som sagt, kom ihåg, man måste inte heller! Lägg bara upp bilder på dig själv om du själv känner att det är något som du vill prova på att göra.
Lycka till! Du är fin som du är!
Kram, Kix