vaccin och könssjukdomar
08.04.2021
Jag är 21 och undrar om jag borde fara på nån läkarundersökning. Tror de fanns nån rekommendation om att göra det i den här åldern. Jag känner ändå att jag borde vara frisk,
men hur vet jag om jag typ måste förnya vaccin? Är det så att man måste ta hpv vaccin o vaccin mot rabies eller nåt annat flera gånger? Jag fick hpv vaccin som tonåring två gånger tror jag. Jag har en pojkvän och vi använder inte alltid kondom för vi har bara haft sex med varandra o jag äter p-piller. Så är det då okej att inte testa mig för könssjukdomar så länge jag inte tänker vara med en ny partner eller tycker nåt verkar fel? Eller borde jag testa mig bara för att vissa könssjukdomar kan vara både medfödda och symptomfria? Frisk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2021
Hej,
Jag känner inte till hur gammal du var då du fick ditt HPV- vaccin, men i allmänhet ges bara två doser (i vissa fall tre OM personen var över 15 då hen fick den fösta dosen.). I nuläget vet man inte huruvida någon boosterdos behövs efter det - men eftersom du skriver att ni enbart har haft sex med varandra så är det inte heller någon panik med den saken. Det finns inga medfödda könssjukdomar som man skulle kunna överföra till någon annan så det är helt okej att du inte testar dig för könssjukdomar.
I nuläget finns det inte heller några andra vaccin i det allmänna vaccinationsprogrammet som man skulle behöva förnya. Tidigare gav man stelkrampsvaccin vart 10:de år, men numera har vi i Finland övergått till att det ges vid behov efter att man som barn fått de grundläggande doserna. Om man åker på resa så kan det bli aktuellt med Hepatit A och B vaccin - men dessa kan man följa upp på sin hvc eftersom det i så fall borde stå i dina papper där när och OM de behöver förnyas. Samma sak gäller t.ex. vaccinet mot fästingburen hjärnhinneinflammation. (men dessa vaccin ingår inte i det allmänna vaccinationsprogrammet utan man bekostar dessa själv.)
Om du i övrigt känner dig frisk så behöver du inte gå på någon läkarkontroll just nu. Jag utgår ifrån att du går på gyn-undersökningar då ditt recept på p-pillren skall förnyas, och i det skedet du börjar jobba så blir det säkert aktuellt med en läkarundersökning vid företagshälsovården.
Hoppas att du får fortsätta må bra och vara frisk!
Kram,
Tessi