Våldtäkt?
14.02.2021
Hej jag har världens bästa kille och vi har varit tillsammans i snart ett år. Jag går på antidepressiva och har därför inte så stor sexlust men låter honom ha sex med mig endå fast jag inte alltid vill bara för att ja inte vill att han ska lida av att jag inte vill. Jag menar det är ju bra att han är kåt på mig för annars skulle jag säkert vara osäker pga det. Men räknas detta då som våldtäkt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.02.2021
Hej,
Det är trist att du inte har så mycket sexlust just nu. Precis som du skriver så kan det bero på dina mediciner, men nästan alla människor går igenom perioder då sex helt enkelt inte är lika viktigt för dem, så bara för att din lust är borta just nu så behöver det inte betyda att den är borta för alltid.
Det går egentligen inte att ge ett kort svar på din fråga. Mycket handlar om hur du själv upplever det och hur det går till då ni har sex. Om det är så att han tjatar om sex tills du "ställer upp" så är det inte okej. Om det får dig att må dåligt eller känna dig utnyttjad så är det inte okej.
Men sex fyller många andra funktioner än bara att tillfredsställa sexuella behov. Det är också ett sätt att komma nära sin partner och njuta av beröring eller hudkontakt, att få bekräftelse eller att ge sin partner bekräftelse. Så det betyder inte nödvändigtvis att det måste vara dåligt att ha sex bara för att man själv inte är så kåt. Men det handlar som sagt mest om hur du känner dig inför det. Om du känner att det ändå är skönt att ha honom nära och att du mår bra av bekräftelsen som du får/ger så kanske det är helt okej ändå. Om det däremot känns som att du ger bort någonting och känner dig tom eller ledsen efteråt så tycker jag inte att du skall ställa upp på det.
Jag tycker inte att det handlar om våldtäkt, eftersom du har gett honom ditt tillstånd att röra vid dig och ligga med dig (så länge du alltså uttryckligen har gjort det.). Om du inte berättar för honom att du inte vill, eller säger nej då han försöker närma sig dej så är det svårt för honom att veta att du innerst inne inte vill. Så det är viktigt att säga det isåfall, eftersom han knappast kan läsa dina tankar.
Försök fundera vidare på vilka känslor det väcker hos dig att ha sex med honom. Vad är det du tycker om och vad tycker du inte om. Vilka saker skulle du sakna om ni slutade ha sex fram tills du har lust? Jag tror att det är bara du själv som kan avgöra om det är rätt mot dig själv (och honom) att du "ställer upp". Det är DIN kropp, så du har rätt att bestämma hur den används och vem som får röra vid dig.
Kram
Tessi