"Våtservetter"
27.05.2022
Hej, igår när jag hade blött igenom (mens då) så tog jag en förpacking med "våtservetter". Det stog rengörnings servetter på dem, MEN jag köpte dem från baby sidan vid halpa halli nära blöjor och sånt så jag antog att man kunde torka sig med dem, såååå.. jag hade då blött igenom och det var kladdigt överallt. Sen tog jag rengörings servettern och torkade runt slidan och på, och idag kliar det och är rött. Har jag fått en irritation eller svamp??? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.05.2022
Hej,
Det låter som att huden i ditt underliv skulle ha blivit irriterad. Många tjejer använder våtservetter precis som du beskriver - och för vissa passar det medan det inte gör det för andra. Så du har inte gjort någonting "fel", men ditt underliv är eventuellt för känsligt för det - åtminstone just nu.
Då man har mens, och i all synnerhet om man använder bindor så gör det att miljön i underlivet blir varmare och fuktigare än vad den egentligen tycker om. Bindan gör att temperaturen stiger och den naturliga "ventilationen" försvinner. Det kan göra att underlivet blir känsligare och lite mer irriterat än normalt. Många gånger ordnar det upp sig då mensen är förbi och man inte behöver använda binda.
Våtservetterna innehåller ofta parfymer (även om det står att de är parfymfria). Jag hittar ingen innehållsförteckning på just de servetter som du beskriver, men det är vanligt att våtservetter innehåller t.ex. benzylalkohol, trots att det är bevisat att ämnet kan ge kontaktallergi och att det är starkt allergiframkallande. Så med tanke på det är det inte alls konstigt att din hud reagerade som den gjorde.
I detta fall tror jag att irritationen beror på våtservetterna i kombination med att slidans pH redan var påverkat av mensen och användningen av mensskydd. Tvätta huden med ljummet vatten - inget annat. Och följ med. I bästa fall kommer huden att återhämta sig av sig själv - speciellt då din mens tar slut. Försök att använda luftiga kläder så underlivet får frisk luft och inte har för varmt eller instängt.
Om du börjar få gryniga och vita flytningar och klådan bara fortsätter så kan det vara frågan om en svampinfektion, då kan du testa med en salva som heter Canesten som du kan köpa receptfritt på apoteket, eller så kan du kontakta preventivrådgivningen så att de kan lägga in en remiss till bakterieodling åt dig.
Det är nog bra om du undviker att använda våtservetter i framtiden, även om jag förstår att det skulle vara praktiskt.
Kram,
Tessi