Militärmusikkåren
02.01.2018
Hej
Min pojkvän åker in till militärmusikkåren på måndag. Jag undrar hur ofta man kommer hem? Och så undrar jag om det händer att pojkvänner är otrogna i militären? Hur brukar det bli, tänker att det kan finnas en chans till att om en pojke inte får se sin flickvän på länge kanske han börjar söka sig till flickorna där, och det finns ju en del flickor speciellt i militärmusikkåren XXX

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Försvarsmaktens kommunikatör Henrik svarar
04.01.2018
Hej
I regel är beväringarna i tjänst i genomsnitt vart tredje veckoslut fördelat på hela tjänstgöringstiden (dvs permission två veckoslut, ett i tjänst). Det är inte alltid jämt vart tredje - utan fördelningen kan vara oregelbunden. Man får veta om ledigheten senast några dagar på förhand. Dessutom har beväringarna möjlighet till extra permission av olika anledningar, exempelvis duglighetpermission eller om man behöver gå på inträdesförhör till någon läroinrättning.
Med vänlig hälsning
Henrik
Tessi svarar:
Säkert händer det att killar är otrogna då de åker in i armén, men det är antagligen mer osannolikt att det händer där än att det skulle hända då man är hemma. Jag tror inte att armén är det sexigaste av ställen, och även om man lever tätt inpå varandra så handlar det ju nog mer om hur man är som person.
Om man är i ett lyckligt och fungerande förhållande så känner man inget behov eller ens någon dragning till någon annan. Så om ni två är lyckliga tillsammans så tror jag inte att du behöver vara orolig. Om din pojkvän däremot har varit otrogen redan tidigare så kan det ju vara ett tecken på att han inte riktigt tar ert förhållande på allvar, och då finns ju risken att han inte gör det under tiden han är i armén heller.
Sist och slutligen får man bara inse att det egentligen inte finns någonting man kan göra för att förhindra att någon är otrogen. Man kan inte kontrollera en annan person, bara finnas där och försöka vara den bästa tänkbara partnern - men om det inte räcker för hen så kan man inte göra någonting annat. Tjat eller gnäll fungerar oftast mer i motsatt riktning, ingen vill ju bli anklagad eller skälld på.
Jag tycker att du skall göra det du kan. Vara en god flickvän. Skicka meddelanden och höra av dig. Berätta att du saknar honom. Planera roliga saker tills han kommer hem. Det är trots allt en begränsad tid. Sen kan du bara luta dig tillbaka och försöka lita på att han känner likadant. Skulle han inte göra det så vill du ju inte ha med honom att göra i vilket fall som helst.
Det går nog bra!
Kram
Tessi