problem i armeen
13.07.2018
Hej. Jag har just börjat tjänstgöra i militären. Milin kändes int farlig dagen då jag anmälde vart jag ville på uppbådet. Dock har det ändrats sen den dagen.
jag har förr haft mycket av ångest, depression, och även panik attacker ibland. dock var det saker jag klarade av att hantera då jag var hemma.
efter jag kom till armeen har allt detta börjat komma tillbaka, enda skillnaden är att det inte går att få vara själv här. stressiga situationer uppkommer varenda dag och man kan inte släppa ut sina känslor ordentligt.
jag vet inte riktit vad jag skall ta mig till och jag får ångest bara av att tänka på tanken om att fråga om civil-tjänst. mycket p.g.a vad alla skulle tycka om det. frågar därför efter tips /anonym anonym
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
14.08.2018
Hej på dej!
Det låter som ett tufft dilemma som du går igenom. Jag förstår väldigt bra att att du reagerat med panikångest igen när du ryckt in i milin. Om du haft det tidigare också så kan det vara så att du är extra sårbar för nya situationer som du hamnar i. Att åka in i milin är egentligen en rätt stor grej i en människas liv. Där ska du bli självständig, mogna och bekanta dig lite med din vuxna sida. Du bor hemifrån kanske för första gången i ditt liv. Om man är en person som ibland behöver få vara för sig själv för att smälta nya intryck så känns det säkert som du beskriver att man aldrig har en möjlighet till något privatliv när man är där. Det sätter i sin tur press på att man måste hålla upp en fasad och inte visa hur man känner åt alla andra. Och det är då som det blir för fullt av jobbiga känslor i kroppen som måste ut på något sätt.
Stress av olika slag triggar ångesten att komma till ytan och som du skriver så är det väldigt mycket stress i din vardag där. Du är även rädd för vad andra ska säga om du väljer milin istället. Jag tror det är en urgammal och fånig uppfattning det där att alla unga killar måste rycka in i arme´n för att bli riktiga "män". Lika mycket "man" blir du ju fast du skulle välja civiltjänst, där lär du dig att jobba självständigt och ta ansvar. Du måste fråga dig själv om det är värt att du offrar ditt psykiska välbefinnande av rädsla för vad andra ska tycka. Om inte milin är din grej så är det så! I början kanske du får kommentarer och frågor men efter ett tag så glömmer ju alla uppståndelsen kring det. Och ifall du vågar välja en annan väg så kanske någon annan också vågar göra det.
Lycka till!
Bästa hälsningar Camilla