Träna för att klara 2900m på 12min?
12.10.2018
Jag är just nu i nylands brigad som en 9månaders militärpolis, i förrgår klarade jag av barettmarchen vilket var otroligt svårt. Jag fick dock inte den gröna baretten för jag måste fortfarande klara av cooper testet som är 2,9km på 12 minuter. Har inte sprungit det en ända gång ännu så jag vet inte hur mycket jag klarar men iallafall så kommer jag inte upp i 2,9km. Är inte heller överviktig
Hur ska jag träna för att komma upp till detta mål så snabbt som möjligt? Vill få den där baretten så snabbt som möjligt.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.10.2018
Hej!
Att springa Cooper-testet är ungefär som att springa ett medeldistanslopp och då använder man de långsamma typ I musklerna. Du behöver alltså lite mera uthållighet än en snabb boost för att orka hela vägen. Att springa samma sträcka några gånger är såklart en bra övning, men även alla andra saker som är aeroba och går ut på att göra något lite långsammare och längre, som att simma, marschera, gå på snabba skogspromenader osv. Tex gym har du kanske inte så stor nytta av just nu, förutom löpmattan och liknande. Förbered dig för testet genom att se till att du har energi nog att bränna på det - det finns massor av bra webbsidor om vad man kan ladda upp med innan ett medeldistanslopp, så googla. Och skippa alla nikotinprodukter ifall du använder sådana, för du behöver ha så bra syreupptagningsförmåga som möjligt och nikotin minskar på den och kramar ihop blodådrorna. Slutligen rekommenderar jag att fråga någon överordnad eller någon mer erfaren löpare bland kamraterna där om lite träningshjälp. Speciellt de överordnade vill ju nog så gärna att man ska klara av alla fysiska test, så de hjälper säkert vad de kan.
Håller tummarna!
Kram, Liselott