Antifurry
31.05.2023
Min vän e en furry och jag står inte ut med det. Jag hatar furries men jag vet inte hur jag ska berätta åt henne att jag inte orkar med hennes furrying. Och jag vill inte heller vara vän med henne eller hennes kompis men vi går i samma klass. Snälla hjälp Furryhater
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
07.06.2023
Hej!
Vilken jobbig situation för er båda. Det kan vara väldigt besvärligt ifall man känner att man vuxit ifrån sin kompis men man stannar kvar i vänskapen på grund av att man har svårt att sätta gränser och ta avstånd. Det är såklart också väldigt jobbigt för din vän ifall hon tycker mycket om dig och litar på att du helhjärtat vill vara hennes vän. Det är inte alltid så lätt i vänskapsrelationer, ibland växer man ifrån varandra och ibland har kompisen intressen som man själv är noll intresserad av.
Jag förstår att det kan kännas konstigt att din vän är en furry, om man själv inte är intresserad av sådant kan det såklart vara väldigt svårt att förstå. Men din vän har rätt att leva sitt liv precis som hon vill och hon ska inte behöva känna skam över det här. Även om det är ett lite ovanligt intresse är det inget fel på det och det skadar ingen. Det är bara bra om hon har hittat något som hon tycker om och trivs med.
Märker du av hennes ”furrying” när ni umgås? Är det så att det är allt hon talar om? I så fall förstår jag absolut att du är trött på att konstant höra om något som du inte alls kan relatera till eller är intresserad av. Kan du på ett snällt och respektfullt sätt försöka säga till henne att du helst talar om något annat när ni umgås? Något som ni båda är intresserade av. Förklara ur ditt eget perspektiv att du inte är bekväm med att höra om furries hela tiden och att det är helt okej att hon håller på med det när hon är ensam eller när hon umgås med andra som delar samma intresse men att du önskar att ni kan lämna furries utanför er vänskapsrelation helt och hållet.
Om du tar upp det här med henne är det viktigt att du inte är beskyllande eller anklagande. Din vän har inte gjort något fel bara för att ni inte delar samma intresse och hon förtjänar inte att må dåligt och känna skam bara för att hon är sig själv. Om du verkligen inte kan få henne att sluta prata om furries när ni umgås och du verkligen vill ta avstånd från henne så måste du vara empatisk och respektfull mot henne. Försök ha den inställningen att ifall du inte vill vara hennes vän mera är det inte på grund av att hon är en furry utan det är på grund av att du känner att ni inte har så mycket gemensamt längre.
Jag tycker INTE att du ska säga t.ex.
”jag vill inte vara din vän mera för jag hatar att du är en furry”
Utan jag tror att det vore bättre ifall du sa ungefär så här:
”Jag tror att vi båda skulle ha nytta av att försöka hitta flera vänner eftersom vi två inte har så mycket gemensamt mera, vi kan fortfarande vara kompisar men vi kan också försöka hitta andra som är mer lika oss att umgås med på egen hand”
Man behöver inte säga upp kontakten med någon totalt utan man kan sakta men säkert börja ta lite avstånd. Om det verkar som att din vän blir upprörd över att ni inte längre är lika nära som ni var tidigare kan du vara ärlig och förklara att ni fortfarande är vänner men du vill även fokusera på annat och lära känna nya människor. Du kan också förklara att du gärna vill börja satsa mer på sådant som du är intresserad av och prata om sådant som du gillar. Var tydlig med att din vän inte har gjort något fel utan att du bara känner att ni inte har så mycket gemensamt för tillfället och att du tror att ni båda skulle gynnas av att hitta flera vänner som ni kanske har mer gemensamt med. Ni kan ju fortsättningsvis umgås nu och då (kanske främst i skolan) men du får dra gränser och säga att du t.ex. inte orkar hänga med henne idag eller att du vill försöka hänga med lite andra människor på rasterna under skoldagen osv för att du vill ha mera kompisar.
Jag tror nog att det här kommer att lösa sig bara du vågar vara ärlig med din vän, så länge du är vänlig och inte beskyller henne för att hon är en furry. Försök att ta mer plats i er vänskapsrelation och prata även om sådant som du är intresserad av, om du tydligt visar dina intressen och vad du gillar kan det ju hända att hon själv märker att ni inte har så värst mycket gemensamt mera.
Vänskaper kommer och går under livet. Man växer ifrån varandra och hittar nya vänner som är mer lika en själv. Ni kommer båda att knyta många nya vänskapsband under de kommande åren och antagligen under resten av livet. Det är helt naturligt. Det kan vara jobbigt och smärtsamt när en vänskapsrelation förändras eller helt upphör men det är en del av livet. Även om din vän inte var en furry kan det hända att ni hade vuxit ifrån varandra förr eller senare. Du är INTE en dålig person bara för att du inte längre vill vara hennes kompis, det du känner och upplever är en helt naturlig del av att växa upp och hitta sig själv. Med det sagt är det även viktigt att känna till att din vän har rätt att bli ledsen och upprörd över det här och det måste du försöka förstå och vara sympatisk till. Men du har också rätt att dra gränser och leva ditt liv som du vill.
Hoppas det är var till någon hjälp. Kram och lycka till!
/Rosanna