ÄS.
18.03.2023
Jag har haft ätstörning länge 8 år. (anorexi och bulimi) senaste 3 åren mera bulimi. Och jag kämpar verkligen med att komma ur det.
Jag har gått i all möjlig slags vård och nu har jag ca 1 samtal i månaden på äs klinik.
Till min fråga:
Förbränning, jag behöver få igång min förbränning hur ska man göra det på bästa sätt?Just nu känns det så omotiverat. Jag känner mig svullen av all mat jag tvingas äta pga scheman och det känns som att jag i princip äter hela tiden för att tankarna snurrar bara på mat och att 1 måltid gör att jag går upp 5kg så känns det och det känns verkligt också!
Jag fattar ju att för att få igång kroppen så behövs ju allt dethär. Min behandlare var väldigt noga med att just kroppen måste komma igång och även min hjärna. Och så träningsstop eller bara promenader och kortare sådana. Inga gympass och verkligen mycket vila. Det känns såååå ångestframkallande. Jac tror ofta att jag håller på bli tokig.
Ätstörning och förbränning. Hur får man igång kroppen bäst igen? Varför är jag så himla svullen hela tiden? Mätt ? Och varför kissar jag så kopiösa mängder? Och även inte håller tätt? .
Rasmus svarar

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
24.03.2023
Hej på dej,
Eftersom din fråga var så mångsidig har vi skickat den vidare till två experter.
Här kommer svar från näringsrådgivare Anna:
"Jag håller tummar och tår för dig och hejar på, visst ska du komma ur detta! Jättebra att du går på ätklinik, fortsätt lyssna på de professionella. :)
Förbränning eller metabolism, vilket alla människor har, hålls igång av just ätande.
Tänk på det som en brasa, utan vedpåfyllning slocknar elden, elden som du inte kan vara utan.
Och visst kroppen behöver komma igång, svullnad bara hör till en kropp sådär normalt och det bästa är att be om råd av din behandlare om just hur du kan försöka minimera tankarna just om det.
Att vara mätt är också en normal känsla.
Jag kan inte skriva mer, du behöver fullständigt göra som de professionella
rekommenderar, det är för ditt bästa!
Angående urinen så är det också bäst att fråga råd av de som vet bäst.
Jag önskar dig all lycka till, kämpa på!!
Mvh, Anna, näringsrådgivare"
Och här kommer svar från Rasmus på Fredrikakliniken:
"Jag håller med det som näringsrådgivaren skriver. I det svåra och tuffa arbetet att ta sig ur en ätstörning är det viktigt att lyssna på och våga följa de råd som vården ger. Tillfrisknande kräver tålamod och kroppen behöver kunna lita på dig igen, precis som du behöver kunna lita på kroppen. Förbränningen fungerar bäst när kroppen kan lita på att den får mångsidig näring regelbundet och i tillräckliga mängder under en tillräckligt lång tid. Det är också viktigt att ta upp din oro och berätta om dina symptom på dina besök hos din behandlare. Du kan också diskutera med din behandlare ifall det skulle vara bra att du, eller ni tillsammans, kan träffa en näringsterapeut.
Våga göra rätt, trots att det många gånger säkert känns fel. Ha tålamod, småningom kommer det att kännas lättare."