Autism
03.03.2023
Hej! Jag skulle vilja inleda undersökningar på ifall jag har autism eftersom jag har börjat fundera på att jag har det på de med autism som jag pratat med samt vad jag läst. Känner igen många beteenden etc men jag är rädd att ifall jag har diagnostiserad autism så kommer jag inte få jobb på de ställen ja vill senare i livet, vill t.ex jobba som klasslärare. Kan diagnosen autism påverka mina möjligheter?
För övrigt, ska inleda civiltjänst i maj, finns det en chans att det blir c-papper ifall man diagnostiseras ha autism?
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
14.03.2023
Hejsan!
Alla som har autism är olika, därför brukar man tala om ett autismspektrum, lite som de olika färgerna på en regnbåge. Somliga kan leva helt självständigt och klara sig bra medan andra kan behöva mycket stöd.
Enligt Finlands lag är arbetsgivaren skyldig att behandla sina arbetstagare lika, dvs. ingen får diskrimineras vid rekrytering eller på arbetsplatsen oberoende av kön, ålder, etnisk eller nationell härkomst, nationalitet, språk, religion och övertygelse, åsikt, handikapp, hälsotillstånd, sexuell läggning eller någon annan orsak som gäller hans eller hennes person.
Om det redan bestämts att du ska göra civiltjänst så tror jag nog inte du kan få C-papper fast du skulle ha autism. Men det jobb du ska göra behöver vara anpassat till dina svårigheter och där behöver du vara ganska öppen om det så att din arbetsvardag inte blir för jobbig.
Fast du skulle utredas och få diagnosen autism så hoppas jag du kommer ihåg att du ändå har många styrkor som är användbara i arbetslivet. Många som har autism har förmåga att uppmärksamma detaljer, lägga märke till misstag och lösa komplexa problem. Ofta är autism även kopplad till en hög arbetsmoral och att man är starkt engagerad i sitt arbete. Svårigheterna för en person med autism handlar mera om hur man kommunicerar och är i växelverkan med andra, att man uppvisar ett annorlunda   beteendemönster i olika situationer och att man lätt blir överbelastad pga att man reagerar starkare än vanligt på sådant som händer omkring en.
Det som behövs i arbetslivet är mera anpassade lösningar så att arbetsbelastningen är lämplig,  för vi är alla olika och har olika behov. Kunskapen om autism hos arbetsgivarna behöver också stärkas, alla vet inte ens vad det innebär att ha autism. Detta kan du bidra till genom att lära dig mycket om hur din autism ser ut ifall du får en sådan diagnos och vara öppen om den och berätta för andra. Att söka ett jobb självständigt kan vara utmanande om man har autism, eftersom man måste lära sig de regler som gäller t.ex. för jobbsökning. Även en arbetsintervju kan upplevas svårt där man ska försöka ge en så bra bild av sig själv som möjligt. Men-det är inte omöjligt och det finns flera sätt än bara ett att nå ut till blivande arbetsgivare, här nedan finns länk till ett kort nyhetsinslag (på engelska) med en autistisk kille och hur han gjorde för att nå ut på arbetsmarknaden.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autistisen-ryanin-koskettava-tyohakemus-valtaisa-hitti-linkedinissa-ymmarran-etta-jonkun-taytyy-ottaa-riski/8091130
Lycka till,
Hälsningar Camilla