Blod i spya
05.04.2020
Jag var på en fest och drack 5 st 5,5% burkar. Nästa dag på morgonen spydde jag och spyan innehöll lite blod. Är det något jag måste kolla upp?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.04.2020
Hej.
Naturligtvis är det inte meningen att du skall dricka så att du nästa dag kräks blod, och beroende på vilken mängden var så skall man förstås vara uppmärksam på det. Men jag tror i sig inte att det är ett direkt farligt tecken. Det händer att man kan se spår av blod då man spyr oavsett vilken anledningen än är till att man spyr. Slemhinnorna i strupen och magsäcken är ganska ömtåliga, så om kräkningarna är våldsamma så kan de ge upphov till blödningar.
Så om du nu mår okej, och inte känner av smärta i halsen/magsäcken så tror jag att det är under kontroll. Och eftersom den mängd du drack var för mycket för dig så skall du undvika att göra om det. Så himla kul är det ju inte att kräkas.
Kram
Tessi