Bröstcancer?
07.04.2021
Hej!
Jag har en liten kula innuti bröstet. Jag kände av den för första gången i förra veckan. Den är skarp och är ca 3cm i diameter.
Den sitter alltså i den vänstra bröstet just vid bröstvårtan. I mitt bröstvårta så är en del lite blåaktigt (lite som ett blåmärken). När jag tittar mig i spegeln kan man till och med se att kulan innuti bröstet sticker ut lite vid bröstvårtan..
Jag är rädd är det här bröstcancer?
Kan skolhälsovårdaren titta på den så att det inte är bara något som hör till att ha i bröstet? Eller måste man gå till en läkare? Kan skolhälsovårdaren änns checka brösten? Är det dumt att fråga av henne om "kulan" är normal?
Jag behöver svar fort! Vågar inte fråga av mamma!!! Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2021
Hej,
Jag tror inte att du behöver vara orolig. Om "knölen" är belägen strax under bröstvårtan så är det sannolikt själva bröstvävnaden du känner. Då man är i tonåren är det vanligt att det kan kännas som en knöl, ofta bakom båda bröstvårtorna och det är helt enkelt ett tecken på att brösten växer och utvecklas.
Om du inte tror att det är bröstvävnaden utan att det faktiskt är en "ny" knöl så tror jag ändå inte att det handlar om bröstcancer, men i så fall råder jag dig att ta upp saken med din skolhälsovårdare så får hen ta ställning till om ni behöver boka en läkartid till dig för undersökning. Mest för att du själv skall få sinnesro efter det. Det är helt vanligt att man kan känna knölar i brösten och dessa kan variera lite i storlek beroende på var i menscykeln man befinner sig. Därför får man oftast rådet att undersöka sina bröst direkt efter mensen, eftersom brösten då är som minst svullna.
Gå och tala med din skolhälsovårdare så kan du slappna av efter det. Det är inte alls dumt att be hen om hjälp, det är ju därför hälsovårdaren finns på skolan för att man skall ha nån att vända sig till då man behöver hjälp.
Kram,
Tessi